Maksuhäiriöiden määrän kasvua voidaan taittaa inhimillisemmällä perinnällä

Maksuhäiriömerkintöjen määrän kasvu on huolestuttavaa. Samaan aikaan täytyy ottaa huomioon, että suomalaisilla on korkea maksumoraali ja iso osa ihmisistä myös selviää veloistaan.

perintätoimisto

Tiedote 10.1.2018

 

”Haluamme auttaa ihmisiä selviämään veloistaan sen sijaan, että he lamaantuisivat niiden äärellä.“

 

Tavoitteemme on muuttaa maksuhäiriömerkintöjen kasvava suunta ihmislähtöisemmällä perinnällä. Samaan aikaan kun suomalaisten maksuhäiriömerkintöjen määrä kasvoi vuonna 2017 noin kymmenyksellä, maksoivat asiakkaamme yhteensä 183 389 velkaa pois ja maksusuunnitelmien määrä kasvoi 8,74 %.

Yksityishenkilöt saivat Suomessa vuonna 2017 yhteensä 1,65 miljoonaa uutta maksuhäiriömerkintää. Yhteensä maksuhäiriömerkintöjä oli vuoden lopussa 374 100 henkilöllä.* On kuitenkin hyvä muistaa, että suuri osa suomalaisista myös maksaa velkansa pois.

”Maksuhäiriömerkintöjen määrän kasvu on huolestuttavaa. Samaan aikaan täytyy ottaa huomioon, että suomalaisilla on korkea maksumoraali ja iso osa ihmisistä myös selviää veloistaan. Meidän tavoitteenamme on auttaa heitä tässä. Viime vuonna asiakkaamme saivat maksettua 183 389 velkaa kokonaan pois.”

Haluamme myös peräänkuuluttaa perintätapojen uudistamista asiakaslähtöisemmäksi. Maksusuunnitelmista neuvotteleminen on yksi keskeinen keino maksuhäiriömerkintöjen vähentämiseksi ja talousvaikeuksien kasaantumisen ehkäisemiseksi.

”Haluamme auttaa ihmisiä selviämään veloistaan sen sijaan, että he lamaantuisivat niiden äärellä. Viime vuonna teimme asiakkaidemme kanssa 42 035 maksusuunnitelmaa. Asioiden selvittelyyn tarvitaan usein yksilöllistä otetta, koska laskujen maksamatta jäämiseen voi olla monenlaisia syitä.”

Mielestämme nyt tarvitaaan myös julkista keskustelua velkaantumiseen liittyvän häpeän purkamisesta.

”Harva velkaantuu tahallaan. Kenelle tahansa meistä voi tulla vastaan elämäntilanne, jossa laskuista selviäminen vaikeutuu. Tässä kohtaa on tärkeää, että yleinen ilmapiiri tukee asioiden selvittämistä, eikä ihminen jää yksin ongelmiensa kanssa. Velkaantumiseen liittyy edelleen vahva häpeän leima. Tätä haluamme omalta osaltamme olla purkamassa.”

Jennie Ollila, johtaja, liiketoiminta, OK Perintä

*Suomen Asiakastieto: https://www.epressi.com/tiedotteet/talous/kuluttajien-maksuhairiot-jalleen-selvassa-kasvussa.html