Ensikokemuksia inhimillisessä perintätoimistossa työskentelemisestä: velka ei ole häpeä

On pakko tunnustaa: kuvittelin aikaisemmin, että perintä on sitä, että taloudestaan huolissaan oleva yrittäjä tuo kerran kuussa vinon pinon laskuja perintäfirmalle, jossa varatuomarit soittelevat ja kirjoittelevat uhkaavia ja epäselviä viestejä tavallisille ihmisille.

Näin ei pitäisi enää missään toimia.

Huomasin nopeasti OK Perintään tutustuessani, että mielikuvassani on korjaamisen varaa. Toimintaamme kuvastavatkin palvelutiimien ihmis- ja ratkaisukeskeinen keskustelu asiakkaidemme kanssa sekä IT-osastomme koodarien kehittämä verkkopalvelu, jota hiotaan koko ajan paremmin asiakkaitamme palvelevaksi.

Ensimmäisten kahden kuukauden jälkeen olen yhä innoissani OK Perinnässä työskentelystä. On ilo tehdä töitä jengin kanssa, joka välittää kaikista asiakkaistamme ja tekee hartiavoimin töitä auttaakseen parhaansa mukaan jokaista kanssamme asioivaa ihmistä. Tällaisessa yrityskulttuurissa on helppo tehdä oikein!

Perintätoimistojen huonoon maineeseen ovat syypäitä perintätoimistot ihan itse. Ei kukaan muu. Minä haluan jatkaa sitä työtä, jota OK Perinnässä on tehty inhimillisen perinnän puolesta.

Perintätoimialan täytyy ymmärtää, että inhimillisellä otteella voimme parhaiten auttaa kaikkia. Kun velka ei ole häpeä, ja perintätoimisto osaa auttaa, hyötyvät yhteiskunta, asiakas ja toimeksiantaja. Maksuhäiriömerkintöjen määrä Suomessa on huolestuttava, mutta on syytä muistaa, että suuri osa suomalaisista myös maksaa velkansa pois. Me olemme onnistuneet silloin, kun olemme auttaneet tähän tavoitteeseen pääsyssä yksilöllisellä tavalla.

Ehkä tärkein viestini on tämä: Saitko meiltä laskun? Älä huolestu, vaan ole meihin yhteyksissä. Perintäkirjettä ei tarvitse hävetä, sillä laskut voivat välillä jäädä maksamatta meiltä kaikilta. Ongelmia ei kannata pyyhkäistä maton alle. Voit olla varma, että sinua halutaan auttaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Andreas Lindroos
Myynti- ja markkinointijohtaja
OK Perintä