Maailma on hyvin erilainen paikka kuin kaksikymmentä vuotta sitten. Silloin lompakosta löytyi tietty määrä käteistä ja kulutusta oli muutenkin helppo seurata, sillä rahat olivat pääsääntöisesti yhdellä tilillä. Suomalaisilla kotitalouksilla oli  puolet vähemmän velkaa suhteessa käytettävissä oleviin varoihin.
 
Nyt monen tilanne näyttää hyvin erilaiselta. Yhteen pankkiin tulee palkka. Palkkapankissa on pari käyttötiliä, säästötili, asuntolaina, luottokortti, rahastosäästöt ja tililimiitti. Toisessa pankissa mahdollisesti opintolainaa, venelainaa ja toinen luottokortti. Lisäksi on ehkä tullut kodinkoneiden tai huonekalujen hankinnan yhteydessä otettua luottoa, jota on ostosten maksamisen jälkeen käytetty talouden puskurina. Kokonaiskuvaa varoista, veloista, tuloista ja menoista saattaa olla vaikea hahmottaa. 
 
Kehitys on helpottanut meidän kaikkien elämää ja muuttanut tapaamme kuluttaa ja maksaa. Jokainen meistä pystyy kotisohvansa suojista pelaamaan pitkävedot ja hedelmäpelit sekä tekemään hankintoja ja sopimuksia liki mihin tahansa kätevästi omalla kännykällään. Vuokran, sähkön, veden, netin ja puhelimen kulujen lisäksi tiliä kurittavat muutkin kuukausisitoumukset, kuten Netflix, Spotify, iCloud, sali, parturijäsenyys, lehtitilaukset.. Nämä yhdessä muodostavat monelle aika ison menoerän joka ikinen kuukausi.

Ongelman ydin on tavassamme elää tai pikemminkin kyvyttömyydessämme hallita uutta tilannetta. Kokonaiskuvan hahmottamisen sijaan tehdään pikapaikkauksia, joilla tilkitään yksi reikä, kun toisaalla vuotaa.
 
Jokainen yritys maailmassa miettii, miten kuluttamisesta voidaan tehdä tulevaisuudessa vielä helpompaa. Tekniikka ei tule häviämään tai kehitys pysähtymään. Jos haluamme muuttaa jotain tässä muuttuvassa maailmassa, on sen oltava ymmärryksemme omasta taloudestamme. Lisäämällä talousosaamista erityisesti kouluissa, puhumalla uudesta taloudellisesta realiteetista, jossa kuluttajat tänä päivänä elävät, ja tuomalla markkinoille hyviä uusia moderneja työkaluja, kuten positiivinen luottorekisteri, ylivelkaantumisongelmaa voidaan taklata. 

Andreas Lindroos, myynti- ja markkinointijohtaja