Niklas: Rekrymessuilta perinnän pariin

 

“Asiakkailta kuulee usein, että eihän tämä perintä ollutkaan sellaista kuin he olivat kuvitelleet.”

Niklas - palveluneuvoja

 

Alkuvuodesta 2017 OK Perinnässä työskennellyt opiskelukaverini kertoi minulle paljon hyvää yrityksestä ja kehui kuinka siellä ollaan joustavia opiskelijoiden suhteen ja esimerkiksi työaikoihin pystyy vaikuttamaan paljonkin. Niinpä päätin käydä rekrymessuilla tutustumassa OK Perintään hieman tarkemmin ja keskusteltuani tovin heidän henkilökuntansa kanssa, syntyi minullekin sen verran positiivinen mielikuva yrityksestä, että päädyin saman tien hakemaan työpaikkaa.

Monipuolisia työtehtäviä hyvässä porukassa

Pian sainkin kutsun työhaastatteluun, jonka myötä olin entistä vakuuttuneempi siitä, että OK Perinnässä asioita halutaan tehdä toisin ja sekä työntekijöistä että asiakkaista välitetään aidosti. Myös ilmapiiri yrityksessä vaikutti jo haastattelun perusteella olevan todella hyvä ja rento. Ja kun sitten helmikuussa aloitin työt OK Perinnässä, osoittautuivat nämä vaikutelmat täysin paikkansa pitäviksi.

Työsopimukseni oli aluksi määräaikainen, mutta muuttui hyvin nopeasti toistaiseksi voimassa olevaksi. Ensimmäiset puoli vuotta työskentelin ns. pre-collection-osastolla, jossa ei tehdä varsinaisia palveluneuvojan töitä, vaan soitetaan ihmisille muistutuspuheluita jo ennen kuin heidän laskunsa on edes siirtynyt perintään.

Heinäkuussa minulta sitten kysyttiin olisinko kiinnostunut palveluneuvojan työstä ja luonnollisesti otin mahdollisuuden oppia uutta ja päästä käsiksi entistä haastavampiin työtehtäviin innokkaasti vastaan. Tavoitteena onkin ajan myötä oppia tuntemaan kaikki perintäprosessin kiemurat mahdollisimman hyvin.

ok perintä

Joustavat työajat mahdollistavat opiskelun ja harrastukset

Pre-collection oli hyvä paikka oppia paljon perintäalasta ja jo siellä työtehtävät olivat mukavan monipuolisia. Meitä oli tiimissä paljon nuoria ja käytännössä saimme itse päättää työvuoromme. Toki siihen liittyi paljon vastuutakin, sillä jonkun on aina oltava puhelimen päässä kun asiakaspalvelutyöstä on kyse. Mutta ainakin itse arvostan tällaista joustavuutta, joka mahdollisti työn, opiskelujen ja urheiluharrastuksen yhteensovittamisen.

Tällä hetkellä työskentelen koulun ohessa osa-aikaisena siten, että teen minimissään 50 tuntia kuukaudessa ja tämä sopiikin minulle loistavasti. Kesällä puolestaan kun opiskelut ovat tauolla, on tavoitteena tehdä sitten taas vastaavasti enemmän töitä.

Millaista on työskennellä perintäalalla?

Moni varmasti miettii millaista on työskennellä perintätoimistossa ja minkälaista vastaanottoa sitä asiakkailta puhelimessa sopii odottaa. Ja täytyy kyllä myöntää, että itsellänikin oli alasta aika minimaaliset tiedot aloittaessani työt OK Perinnässä.

Todella nopeasti kuitenkin huomasin, että valtaosa asiakkaista on sellaisia, joiden kanssa asioiminen ei tuota mitään ongelmia. Ihmiset haluavat sopia asioista ja etenkin pre-collectionin puolella moni oli jopa kiitollinen siitä, että näimme hieman vaivaa soittaaksemme ja muistuttaaksemme erääntyneestä laskusta. Totta kai mukaan mahtuu myös poikkeuksia, mutta paljon se on myös omasta asenteesta kiinni.

Toisaalta kun sitä asiakkaiden kanssa juttelee, niin heiltä saa kyllä suoraan positiivista palautetta myös siitä, että perintä ei ole enää lainkaan sellaista, mitä se oli aikoinaan. Minähän en ole perinnän kanssa ollut vielä kovin pitkään tekemisissä, mutta kyllä sitä itsekin muistaa kuulleensa jos jonkinlaisia juttuja.

ok perintä

Perintä on todellakin muuttunut

Jos en itse tiennyt perinnästä paljoakaan ennen OK Perinnässä aloittamistani, niin olen sittemmin huomannut, että näin on myös monen muun kohdalla. Ihmiset kuvittelevat edelleen, että perintä on jonkinlainen synonyymi hädässä olevien ihmisten ahdingosta hyötymiselle. Tällaiset väärät mielikuvat johtuvat yleensä siitä, että ihmiset eivät tiedä millaista perintä tänä päivänä on. Paljon on kuitenkin muuttunut ja koko ala on koko ajan menossa entistä joustavampaan suuntaan.

Ja kyllähän se minuakin yllätti kun työt täällä aloitin, että melkein jokaisessa puhelussa tiedusteltiin asiakkailta esimerkiksi paljonko nämä pystyisivät kuukaudessa velkaansa lyhentämään. Siis sen sijaan, että uhkailtaisiin ulosotolla ellei koko velkaa ole kuitattu viikossa, kuten jotkut kuvittelevat perintätoimistojen toimivan.

ok perintä

Ainakin meillä perintä nähdään ennen kaikkea asiakaspalveluna ja ote työhön on aina ratkaisukeskeinen ja sovitteleva. Ja tästä olen kertonut myös perheelle ja ystäville, kun he ovat kyselleet työstäni perintätoimistossa. Perintä on muuttunut radikaalisti auttavampaan suuntaan ja koko prosessi on nykyään erilainen. Tämä näkyy ihan käytännön työssä ja uskon, että myös ihmiset tämän huomaavat. Sana leviää ennemmin tai myöhemmin kun yhä useampi ymmärtää, ettei tässä olla mitään verenimijöitä tai liivijengiläisiä, vaan ihan tavallisia ihmisiä, jotka pyrkivät löytämään ratkaisuja toisille ihan tavallisille ihmisille.

Niklas, palveluneuvoja, OK Perintä