Tärkeää tietoa perinnästä

Olemme täällä auttaaksemme, mikäli sinulla on jotain kysyttävää eikä meille soittaminen maksa normaalia puhelua enempää. Asiointia nopeuttaa, jos sinulla on käsillä lähettämämme kirje ja siitä löytyvä asianumero.

On myös hyvä, jos olet etukäteen miettinyt, kuinka paljon sinun on mahdollista maksaa ja milloin. Eräpäivää on mahdollista siirtää eteenpäin, mutta yli 14 päivän siirroista syntyy 5 euron maksu.

Saatavien perinnän kuluista löydät tarkempaa tietoa alempaa. Lisäksi lisäkuluja saattaa syntyä, mikäli joudumme viemään asian käräjäoikeuteen. Näissä tapauksissa saat ilmoituksen haastehakemuksesta. Välttääksesi tuomiosta aiheutuvan maksuhäiriömerkinnän tulee avoin velka maksaa kokonaisuudessaan pois.

Voit maksaa laskun myös erissä sopimalla kanssamme maksusuunnitelmasta.

Jos olet maksanut velan jo ennen kirjeemme vastaanottamista, otathan meihin välittömästi yhteyttä tilanteen selvittämiseksi. Syystä tai toisesta maksusi on jäänyt velkojalta huomioimatta.

Mitä perinnän aikana tapahtuu?

Maksamattoman laskun matkaan muistutuksesta ulosottoon sisältyy monia vaiheita, joiden aikana pyrimme aina löytämään sinulle sopivimman ratkaisun. Meille perintä on ensisijaisesti aktiivista auttamista maksujen järjestelemisessä sekä tilanteen mukaan tarvittavan jouston luomisessa.

perintäprosessi

TUTUSTU PERINTÄPROSESSIIN

  • Yleistä
    • Maksoin vahingossa liikaa. Mitä teen?

      Mikäli olet perintäkirjeen saatuasi maksanut vahingossa liian suuren summan, voit siirtää ylimenevän osuuden toiseen avoimeen asiaan tai pyytää palautusta pankkitilillesi. Ota yhteyttä meihin ja kerro, miten haluat asiassa menetellä. Muistathan mainita asianumeron, josta olet maksanut liikaa.

      Ylisuorituksen palauttaminen pankkitilille

      Mikäli haluat palautuksen, tarvitsemme myös tilinumerosi (IBAN), sillä vastaanottaja ei koskaan näe maksajan tilinumeroa ja niinpä emme voi automaattisesti palauttaa liian suuria maksuja. Huomioithan, että ylimenevän maksun palauttamisesta joudumme perimään 10 euron käsittelykulun. Voit ilmoittaa tilinumerosi myös Oma OK -verkkopalvelussamme.

      Ylisuorituksen siirto toiseen velkaan

      Siirto toiseen velka-asiaan hoituu veloituksetta. Asia hoituu helpoiten ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

    • Olen saanut OK Perinnältä perintäkirjeen. Mitä teen?

      Maksumuistutusta tai maksuvaatimusta ei tarvitse säikähtää tai hävetä, asioihin löytyy kyllä ratkaisuja kun niistä päästään keskustelemaan. Me täällä OK Perinnässä olemme ihan tavallisia ihmisiä ja haluamme auttaa sinua selviämään velastasi mahdollisimman nopeasti.

      Helpoin tapa hoitaa asia, on maksaa velka Oma OK -verkkopalvelussamme. Mikäli et pysty maksamaan velkaa heti, voit myös ehdottaa sille uutta maksupäivää tai jakaa sen eriin Oma OK -palvelussa. Mikäli sinulla on asiassa jotain huomautettavaa tai tilanne vaikuttaa muuten hankalalta, ota rohkeasti yhteyttä!

    • Mistä saan laskukopion ?

      Mikäli tarvitset laskukopion, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

    • Olen lähettänyt teille sähköpostia. Kuinka pian voin odottaa vastausta?
      Vastaamme viestiisi 3–5 arkipäivän kuluessa. Mikäli haluat keskustella asiasta, olemme täällä auttaaksemme, eikä meille soittaminen maksa normaalia puhelua enempää. Mikäli asia on kiireellinen, laskusi on erääntymässä tai mahdollisesti jo erääntynyt, pyydämme sinua ottamaan yhteyttä numeroon 030 10 5620. Näin saat vastauksen heti.
    • Mitä tarkoittaa keskeytyspyyntö?
      Mikäli saatava on kokonaisuudessaan erääntynyt, on sinulla oikeus pyytää, että perintä keskeytetään ja saatava siirretään oikeudelliseen perintään. Keskeytyspyyntö tulee tehdä kirjallisesti ja voit toimittaa sen meille postitse, sähköpostitse tai faxilla. Keskeytyspyynnöstä huolimatta perintää voidaan jatkaa maksuhäiriömerkinnän lähettämiseksi, vanhentumisen katkaisemiseksi tai muuten velkojan oikeuksien säilyttämiseksi. Muista keskeytyspyynnön jälkeisistä perintätoimista ei peritä kuluja. Huomaathan myös, että oikeudellisen perinnän kuluihin vapaaehtoisen perinnän keskeyttämisellä ei ole vaikutusta.
    • Olen reklamoinut laskun jo ennen perintäkirjettä. Mitä teen?

      Mikäli olet reklamoinut laskun alkuperäiselle laskuttajalle jo ennen kun sait meiltä kirjeen, ole pikaisesti yhteydessä asiakaspalveluumme asian selvittämiseksi. Ilmeisesti on päässyt käymään niin, että tieto reklamaatiosta ei ole saapunut meille asti. Olisi hyvä, että teet asiasta myös meille kirjallisen reklamaation, näin asian selvittäminen jälkikäteen on helpompaa ja nopeampaa. Muista myös mainita lähettämästämme kirjeestä löytyvä asianumero.

      Voit lähettää kirjallisen valituksen joko postitse, sähköpostitse tai täyttämällä kotisivujemme yhteydenottolomakkeen.

      OK Perintä Oy
      PL 442
      65101 Vaasa
      contactcenter@okperinta.fi

    • Saamassani perintäkirjeessä on virhe. Miten voin tehdä reklamaation?

      Mikäli olet saanut meiltä virheellisen maksumuistutuksen tai maksuvaatimuksen tai olet velkojan kanssa eri mieltä velan perintäkelpoisuudesta, tee asiasta pikaisesti reklamaatio eli valitus. Reklamaatio kannattaa aina tehdä kirjallisesti, jotta kaikki huomionarvoiset seikat tulevat esille ja jotta asiat tulevat huomioiduksi myös jatkokäsittelyssä. Kerrothan mahdollisimman yksityiskohtaisesti tapaukseen liittyvät tiedot sekä oman näkemyksesi asiasta. Muista myös mainita lähettämästämme kirjeestä löytyvä asianumero.

      Huomaathan, että valituksen on oltava meillä viimeistään lähettämämme kirjeen eräpäivänä. Voit lähettää kirjallisen valituksen joko postitse, sähköpostitse tai täyttämällä kotisivujemme yhteydenottolomakkeen.

      OK Perintä Oy
      PL 442
      65101 Vaasa
      contactcenter@okperinta.fi

    • Saamassani perintäkirjeessä on virhe. Mitä teen?

      Mikäli lähettämässämme maksumuistutuksessa tai maksuvaatimuksessa on jokin virhe, voit joko tehdä asiasta reklamaation eli kirjallisen valituksen tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Reklamaatio kannattaa aina tehdä kirjallisesti, jotta kaikki huomionarvoiset seikat tulevat esille ja jotta asiat tulevat huomioiduksi myös jatkokäsittelyssä. Kerrothan mahdollisimman yksityiskohtaisesti tapaukseen liittyvät tiedot sekä oman näkemyksesi asiasta. Muista myös mainita lähettämästämme kirjeestä löytyvä asianumero.

      Huomaathan, että valituksen on oltava meillä viimeistään lähettämämme kirjeen eräpäivänä. Voit lähettää kirjallisen valituksen joko postitse, sähköpostitse tai täyttämällä kotisivujemme yhteydenottolomakkeen.

      OK Perintä Oy
      PL 442
      65101 Vaasa
      contactcenter@okperinta.fi

    • Voinko hoitaa perintäasioita toisen henkilön puolesta?

      Kyllä, perintäasioita voi hoitaa esimerkiksi omaisen puolesta, kunhan siihen on kyseisen henkilön antama valtuutus eli kirjallinen ilmoitus. Käytännössä tämä tarkoittaa, että mikäli haluat asioida kanssamme toisen täysi-ikäisen henkilön puolesta, tarvitset siihen valtakirjan. Voit käyttää oheista valtakirjamalliamme, tulostaa sen ja lähettää meille täytetyn ja allekirjoitetun valtakirjan joko postitse tai sähköpostilla.

      OK Perintä Oy
      PL 442
      65101 Vaasa
      contactcenter@okperinta.fi

    • Miten voin olla yhteydessä OK Perintään?

      Tavoitat palveluneuvojamme monella tapaa. Voit soittaa meille normaalin puhelun hinnalla tai jättää tekstiviestillä soittopyynnön, niin me soitamme sinulle. Voit olla meihin yhteydessä myös kotisivujemme chatin ja Facebookin kautta.

      Lisäksi voit lähettää meille sähköpostia tai täyttää sivuiltamme löytyvän yhteydenottolomakkeen. Tarkemmat yhteystiedot ja asiakaspalvelumme aukioloajat löydät täältä.

    • Olen maksanut laskun jo alkuperäiselle velkojalle, mutta sain silti perintäkirjeen. Mitä teen?
      Mikäli olet ehtinyt maksaa velan alkuperäiselle velkojalle ennen kirjeemme saapumista, ota meihin yhteyttä asian selvittämiseksi. Varaudu tällaisessa tilanteessa myös toimittamaan meille tarkat maksutiedot.
    • Mistä näen, paljonko velkaa minulla on vielä jäljellä?
      Helpoin tapa tarkistaa oman velan saldo, on tehdä se Oma OK -verkkopalvelussamme osoitteessa www.omaok.fi. Kirjautumiseen tarvittavat tiedot löydät lähettämästämme kirjeestä. Mikäli et jostain syystä pääse kirjautumaan verkkopalveluun, voit tiedustella velkasaldoasi myösi asiakaspalvelustamme sähköpostitse tai puhelimitse.
    • Mistä OK Perintä sai tietoni?
      Saamme asiakkaidemme tiedot toimeksiantajiltamme eli yrityksiltä tai yksityishenkilöiltä, jotka ovat joko jättäneet erääntyneen laskun perittäväksemme tai myyneet saatavan meille. Esimerkiksi osoitetietoja voimme tarkistaa myös väestörekisteristä. Luottotietoja saamme luottotietoyhtiöstä ja ulosottoviranomaisten avulla voimme selvittää ulosottotietoja.
    • Mikä on perinnän ja ulosoton ja käräjäoikeuden ero?

      Perinnän ensimmäisessä vaiheessa kyse on ns. vapaaehtoisesta perinnästä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli maksusi myöhästyy ja velka siirtyy meille perittäväksi, lähetämme sinulle ensimmäisen maksuvaatimuksen. Saatuasi meiltä kirjeen, voit neuvotella kanssamme joustavasti maksamattoman velan hoitamisesta ja pyrimme löytämään aina mahdollisimman hyvän ratkaisun. Muistathan kuitenkin ottaa meihin yhteyttä ennen maksuvaatimuksen eräpäivää.

      Käräjäoikeus astuu mukaan, mikäli velkaa ei vapaaehtoisen perinnän aikana makseta. Tässä vaiheessa alkaa ns. oikeudellinen perintä, joka lisää velkaa lainmukaisilla kuluilla. Käytännössä lähetämme haastehakemuksen käräjäoikeudelle ja pyydämme päätöstä velallisen maksuvelvollisuudesta. Kun asia on tullut vireille eli käräjäoikeus on ottanut asian käsittelyyn, saat tästä haastetiedoksiannon. Tiedoksiannon saatuasi sinulla onkin vielä 14 vrk aikaa maksaa velka kokonaisuudessaan. Muussa tapauksessa käräjäoikeus antaa asiassa tuomion. Käräjäoikeuden antaman tuomion myötä luottotietoihisi tulee maksuhäiriömerkintä, joka hankaloittaa mm. vuokra-asunnon, lainan ja jopa työpaikan saamista. Seurauksena on myös mahdollinen ulosottomenettely.

      Ulosottoon asia voi edetä, mikäli et noudata käräjäoikeuden antamaa ratkaisua. Tällaisissa tapauksissa meidän on kuitenkin toimitettava ulosottohakemus ulosottoviranomaiselle. Verot ja esimerkiksi tietyt vakuutusmaksut ovat poikkeustapauksia, sillä ne ovat suoraan ulosottokelpoisia. Niiden kohdalla ei siis tarvita käräjäoikeuden päätöstä, vaan ne voidaan viedä suoraan ulosottoon, mikäli velkaa ei ole maksuvaatimuksesta huolimatta maksettu. Mikäli velkasi siirtyy ulosottoon, saat myös tästä tiedoksiannon. Ulosottoviranomaiset voivat ulosmitata palkastasi tai muista tuloistasi osan suoraan. Ulosottoviranomaisilla on oikeus myös ulosmitata omaisuuttasi velkojen kuittaamiseksi. Suomen Oikeuslaitoksen sivuilta löydät lisätietoa ulosotosta.

    • Miksi en voi siirtää eräpäivää Oma OK -palvelussa?

      Maksupäivää on mahdollista siirtää vain perinnän tietyissä vaiheissa. Mikäli et pysty ehdottamaan uutta maksupäivää velallesi Oma OK -palvelussa, johtuu tämä luultavasti perinnän tilasta. Voit ottaa meihin yhteyttä, niin selvitämme onko maksupäivän siirtäminen velkasi kohdalla mahdollista.

    • Onko Oma OK -palvelussa maksaminen luotettavaa?
      Oma OK -verkkopalvelumme kautta maksaminen on luotettavaa. Käytämme maksuvälittäjänä suomalaista Paytrail-verkkomaksupalvelua, jonka taustalta löytyy kansainvälinen Nets-konserni. Nets on asiantunteva maksuratkaisujen, tietopalvelujen ja digitaalisten turvaratkaisujen tarjoaja. Mikäli maksat suoraan oman verkkopankkisi kautta, muistathan käyttää viitenumeroa.
    • Mitä eroa on maksumuistutuksella ja maksuvaatimuksella?

      Maksumuistutus on nimensä mukaisesti vain muistutus siitä, että saamasi laskun eräpäivä on mennyt ja maksuaika umpeutunut. Lasku ei ole siis vielä mennyt perintään, eikä maksumuistutuksesta seuraa maksuhäiriömerkintää. Mikäli maksat laskun muistutuksen eräpäivään mennessä, ei lasku mene perintään lainkaan. Kuluttajien kohdalla yhdestä maksumuistutuksesta seuraa enintään 5 €:n muistutuskulu, joka sinun on maksettava myös. Yritysperinnän puolella muistutuskulut vaihtelevat. Maksullisen muistutuksen saa lain mukaan lähettää aikaisintaa 14 päivän kuluttua laskun eräpäivästä. Toinen maksullinen muistutus on mahdollista lähettää aikaisintaan 14 päivää ensimmäisen muistutuksen lähettämisen jälkeen, mikäli laskua ei siihen mennessä ole maksettu.

      Maksuvaatimus on puolestaan merkki siitä, että lasku on siirtynyt perintään. Saatuasi meiltä maksuvaatimuksen, voit neuvotella kanssamme joustavasti maksamattoman laskun hoitamisesta ja pyrimme löytämään aina mahdollisimman hyvän ratkaisun. Muistathan kuitenkin ottaa meihin yhteyttä ennen maksuvaatimuksen eräpäivää. Maksuvaatimuksen sisältyy yleensä perintäkuluja, jotka sinun on myös maksettava. Perintäkulujen määrä riippuu perittävän laskun suuruudesta. Pelkkä maksuvaatimus ei aiheuta maksuhäiriömerkintää. Vasta mikäli laskua ei makseta maksuvaatimuksesta huolimatta, voidaan se siirtää oikeudelliseen perintään, mistä saattaa seurata maksuhäiriömerkintä luottotietoihin.

    • Mitä tarkoittaa ref-merkintä ja mitä hyötyä siitä on?

      Jos olet saanut luottotietoihisi maksuhäiriömerkinnän, pysyy tuo merkintä tiedoissasi tietyn aikaa, vaikka olisitkin maksanut jo koko velan pois. Ref-merkintä tarkoittaa referenssimerkintää luottotiedoissa näkyvän maksuhäiriön yhteydessä. Ref-merkintä kertoo, että se velka, josta maksuhäiriömerkintä on aiheutunut, on kokonaan maksettu.

      Ref-merkintä ei ilmesty maksuhäiriömerkintään automaattisesti, vaikka maksaisit velan kokonaisuudessaan. Mikäli siis olet maksanut velan ja haluat tämän näkyvän luottotiedoissasi, on sinun pyydettävä kirjallisesti, että maksuhäiriömerkinnän perään lisätään ref-merkintä. Jotta ref-merkintä hyväksytään, on sitä haettaessa pystyttävä esittämään selvitys velan maksamisesta. Tällainen voi olla esimerkiksi velkojalta saatu kirjallinen todistus. Vaikka ref-merkintä vaatiikin hieman vaivannäköä, on siitä myös hyötyä. Ref-merkintä kertoo luotonantajille, että maksuhäiriömerkinnän aiheuttanut velka on hoidettu ja niinpä luoton saaminen on tapauskohtaisesti mahdollista myös maksuhäiriömerkinnästä huolimatta.

      Tietyissä tapauksissa ref-merkintä saattaa myös nopeuttaa maksuhäiriömerkinnän poistumista luottotiedoista. Mikäli sinulla on maksuhäiriömerkintä meillä perinnässä olleesta velasta, jonka olet kokonaan maksanut ja haluaisit että sen yhteyteen lisätään ref-merkintä, ota yhteyttä. Ref-merkintä vaatii luotettavan ilmoituksen velan maksamisesta ja meiltä saat sen ilmaiseksi.

    • Käsitelläänkö asiani käräjäoikeuden istunnossa niin, että minun täytyy olla itse paikalla?
      Pääsääntöisesti vastaajan ei tarvitse olla paikalla käräjäoikeuden istunnossa. Käräjäoikeudessa tutkitaan mm. saatavan oikeellisuus ja suuri osa velkomustuomioista hoidetaan kansliamenettelyssä. Mikäli kuitenkin kyseessä on riitainen tai muuten epäselvä asia, voidaan läsnäoloasi vaatia. Tällaisessa tapauksessa saat erikseen pyynnön saapua käräjäoikeuteen.
    • Mitä tarkoittaa oikeudellinen perintä?

      Vapaaehtoisen perinnän aikana sinulla on mahdollisuus maksaa velkaa ilman uhkaa maksuhäiriömerkinnästä. Mikäli maksaa velkaa maksuvaatimuksista huolimatta vapaaehtoisen perinnän aikana, siirtyy asia oikeudelliseen perintään. Oikeudellinen perintä tarkoittaa sitä, että lähetämme haastehakemuksen ja pyydämme käräjäoikeudelta asiallesi päätöstä, mikä lisää velkaasi lainmukaisilla kuluilla. Käräjäoikeus lähettää sinulle tästä haastetiedoksiannon.

      Tiedoksiannon saatuasi sinulla on kuitenkin vielä 14 vrk aikaa maksaa velka kokonaisuudessaan. Muussa tapauksessa käräjäoikeus antaa asiassa tuomion. Käräjäoikeuden antaman tuomion myötä luottotietoihisi tulee maksuhäiriömerkintä, joka hankaloittaa mm. vuokra-asunnon, lainan ja jopa työpaikan saamista. Seurauksena on myös mahdollinen ulosottomenettely.

    • Mitä tarkoittaa, kun asia on vireillä käräjäoikeudessa?

      Mikäli velkaa ei maksuvaatimuksista huolimatta ole maksettu, voimme lähettää haastehakemuksen käräjäoikeudelle ja pyytää päätöstä velallisen maksuvelvollisuudesta. Vireillä oleva asia tarkoittaa sitä, että käräjäoikeus on ottanut kyseisen asian käsittelyyn. Kun asia on tullut vireille, saat tästä haastetiedoksiannon.

      Tiedoksiannon saatuasi sinulla onkin vielä 14 vrk aikaa maksaa velka kokonaisuudessaan. Muussa tapauksessa käräjäoikeus antaa asiassa tuomion. Käräjäoikeuden antaman tuomion myötä luottotietoihisi tulee maksuhäiriömerkintä, joka hankaloittaa mm. vuokra-asunnon, lainan ja jopa työpaikan saamista. Seurauksena on myös mahdollinen ulosottomenettely.

    • Kuinka nopeasti maksuni näkyy OK Perinnällä? Miten vahvistan, että olen maksanut?

      Mikäli suoritat maksun Oma OK -verkkopalvelun kautta, rekisteröityy maksu järjestelemään noin viiden minuutin sisällä. Verkkopankin kautta tehtyjen maksusuoritusten rekisteröityminen kestää noin 1–3 arkipäivää. Kun maksu on rekisteröitynyt onnistuneesti, pienentyy avoin saldosi Oma OK -palvelussa maksua vastaavan summan verran.

      Jos verkkopankin kautta tekemäsi maksu ei 3 arkipäivän sisällä näy Oma OK -palvelussa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Varaudu tällaisessa tilanteessa myös toimittamaan meille tarkat maksutiedot. Oma OK -palveluun, jossa voit maksaa velkasi sekä tarkastella saldoasi, pääset kirjautumaan tästä.

  • Luottotiedot
    • Mikä on tratta?

      Tratta on yritysperinnässä käytettävä julkisuusuhkainen maksuvaatimus. Tratan käyttäminen on sallittua vain selvissä ja riidattomissa saatavissa ja ainoastaan muissa kuin kuluttajasaatavissa.

      Perintätoimiston lähettäessä tratan, on sillä mahdollisuus ilmoittaa asiasta myös luottotietorekisterin ylläpitäjälle ja tällöin tratasta aiheutuu maksuviivetieto asiakkaan luottotietoihin. Maksuviivetieto ei ole maksuhäiriömerkintä, vaan se on merkintä siitä, ettei yritys ole maksanut velkaansa ajallaan.

      Tratta voidaan protestoida aikaisintaan 10 päivää sen lähettämisestä. Protestoinnista aiheutuu maksuhäiriömerkintä yrityksen luottotietoihin. Tratta voidaan protestoida joko hiljaisena tai julkisena. Hiljaisesta protestoinnista jää merkintä ainoastaan yrityksen luottotietoihin, mutta julkiset protestit on mahdollista julkaista talousalan lehdissä.

    • Tuleeko maksuhäiriömerkintään automaattisesti ref-merkintä, kun olen maksanut koko velan?

      Ref-merkintä ei ilmesty luottotiedoissasi olevan maksuhäiriömerkinnän yhteyteen automaattisesti, vaan sinun täytyy erikseen pyytää sitä. Mikäli olet saanut maksuhäiriömerkinnän, mutta olet tämän jälkeen maksanut koko velan pois, voit pyytää meitä ilmoittamaan luottotietorekisterin ylläpitäjälle asiasta ja saada näin ref-merkinnän kyseiseen maksuhäiriömerkintään. Autamme mielellämme sinua saamaan ref-merkinnän merkiksi asian hoitamisesta, emmekä veloita ilmoittamisesta mitään.

    • Kauanko maksuhäiriömerkintä pysyy luottotiedoissani?
      Maksuhäiriömerkintä, joka on aiheutunut käräjäoikeuden tuomiosta tai ulosotosta, näkyy luottotiedoissa 2–4 vuotta. Mikäli velka maksetaan kokonaisuudessaan, eikä uusia merkintöjä ilmene, poistuu maksuhäiriömerkintä kahden vuoden kuluttua. Uudet merkinnät puolestaan saavat aikaan sen, että edellinen merkintä pysyy rekisterissä neljä vuotta. Lisäksi joissakin tilanteissa maksuhäiriömerkinnän kestoa voi lyhentää se, että velka on kokonaisuudessaan maksettu. Lisäksi velan maksamalla, voi maksuhäiriömerkinnän yhteyteen pyytää ns. ref-merkintää.
    • Kuka näkee maksuhäiriömerkintäni?
      Maksuhäiriömerkintä näkyy vain henkilöille tai yrityksille, jotka tarkastavat luottotietosi. Luottotietoja ei saa tarkastaa ilman lainmukaista perustetta tai antamaasi suostumusta. Luottotietojen tarkastamisesta jää aina luottorekisterin ylläpitäjälle merkintä, josta käy ilmi kuka tietoja on katsonut ja mitä tarkoitusta varten. Syyt, joiden perusteella luottotiedot saa tarkastaa, on lueteltu luottotietolaissa. Hyväksyttyjä perusteita ovat mm. luoton myöntäminen, vuokrasopimuksen laatiminen, takaus, työntekijän tai työnhakijan arvointi ja perinnän suunnittelu.
    • Näkeekö työnantaja maksuhäiriömerkintäni?
      Työnantajalla ei pääsääntöisesti ole oikeutta tarkastella työntekijöidensä luottotietoja. Poikkeuksen muodostavat sellaiset työtehtävät, joissa toimiminen edellyttää erityistä luotettavuutta ja jotka tarjoavat mahdollisuuden saavuttaa laitonta taloudellista hyötyä. Työnhakijan luottotietojen tarkistaminen on sallittua monissa tilanteissa avoimesta työtehtävästä riippuen. Tällaisia voivat olla esimerkiksi työtehtävät, joihin kuuluu luottojen myöntäminen tai taloudellisten hankintojen tekeminen. Toisaalta myös vartiointitehtävät tai valvomaton työskentely yksityiskodeissa (esim. siivous) voi olla edellytys työntekijän luottotietojen tarkistamiselle.
    • Velkani on mennyt ulosottoon, mitä teen?

      Perintätoimistot eivät suorita ulosottoa. Kun velka on mennyt ulosottoon, on asia siirtynyt ulosottoviranomaisen hoidettavaksi. Ulosottoviranomainen valvoo sekä sinun että velkojan etua. Tavoitteena on, että velka saataisiin hoidettua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Mikäli velkaa ei makseta ulosottoviranomaisen maksukehotuksesta huolimatta, on edessä palkan, eläkkeen tai muun tulon ja omaisuuden ulosmittaus. Ulosottoviranomaisella on oikeus myydä ulosmitattu omaisuus. Mikäli velkasi on mennyt ulosottoon, kannattaa sinun olla yhteydessä suoraan asiaa hoitavaan ulosottoviranomaiseen. Tarkista oman alueesi ulosottoviranomaisen yhteystiedot joko saamastasi ulosoton vireilletuloilmoituksesta tai osoitteesta: https://oikeus.fi/ulosotto/fi/index/yhteystiedot/laajattiedot.html

    • Näkeekö työnantajani, jos osa palkastani menee suoraan ulosottoon?
      Kyllä, koska työnantajalle menee maksukielto, jonka mukaan palkasta pitää pidättää osuus ja tilittää ulosottoon. Tällöin ulosotto on työnantajan tiedossa. Huomioitavaa kuitenkin on, että työnantajalla on asiassa vaitiolovelvollisuus. Lisätietoa työnantajan velvollisuuksista tällaisissa tilanteista löytyy osoitteesta: https://oikeus.fi/ulosotto/fi/index/tyonantajanvelvollisuudet/maksukiel…
    • Poistuuko maksuhäiriömerkintä kun olen maksanut velan kokonaisuudessaan?
      Maksuhäiriömerkintä ei poistu, vaikka olisitkin maksanut jo koko velan pois. Voit kuitenkin pyytää, että maksuhäiriömerkinnän yhteyteen lisätään ref-merkintä. Ref-merkintä kertoo luottotietojasi tarkastavalle, että se velka, josta maksuhäiriömerkintä on aiheutunut, on kokonaan maksettu.
    • Tratasta on aiheutunut protestointimerkintä. Voimmeko saada merkinnän poistettua?
      Yritysperinnässä käytettävästä tratasta yrityksen luottotietoihin aiheutunut protestointimerkintä voidaan poistaa vain, mikäli kyseessä on ollut täysin aiheeton merkintä. Velan maksamisen jälkeen protestointimerkinnän yhteen mahdollista pyytää ref-merkintä, joka kertoo kyseisen velan olevan kokonaisuudessaan hoidettu.
    • Mihin kaikkeen luottotiedoissani oleva maksuhäiriömerkintä voi vaikuttaa?

      Puhekielessä maksuhäiriömerkinnästä puhutaan monesti luottotietojen menettämisenä. Luottotietoihin tuleva maksuhäiriö ei välttämättä vaikuta elämään heti saman tien mitenkään, mutta tulevaisuudessa se voi estää tai vaikeuttaa monia asioita luoton saamisesta puhelinliittymän hankintaan. Niinpä kannattaakin aina pyrkiä löytämään asioihin ratkaisu jo ennen mahdollista maksuhäiriömerkintää.

      Mikäli luottotiedoissa on maksuhäiriömerkintä, on esimerkiksi luottokortin hankkiminen todella vaikeaa. Myös lainan saaminen tai ostosten tekeminen laskulla tai osamaksulla voi olla haastavaa. Myös moni vuokranantaja tarkistaa hakijan luottotiedot ennen asunnon vuokraamista. Maksuhäiriö voi olla este myös vaikkapa vakuutuksia ostettaessa tai jossain tapauksissa jopa työpaikkaa haettaessa.

      Aina maksuhäiriömerkintä ei suoraan estä esimerkiksi jonkin palvelun hankkimista, mutta osa toimijoista vaatii ennakkomaksua henkilöiltä, jotka ovat menettäneet luottotietonsa.

    • Milloin luottotietoihini tulee maksuhäiriömerkintä?

      Pelkkä perintäkirjeen saaminen ei aiheuta maksuhäiriömerkintää. Maksuhäiriömerkinnän luottotietoihin saa vasta, jos laskua ei perintätoimiston maksuvaatimuksesta huolimatta maksa ja asia ratkaistaan käräjäoikeudessa ns. oikeudellisessa perinnässä.

      Jos asiasi on tullut vireille käräjäoikeudessa, saat siitä haastetiedoksiannon. Mikäli et tässä vaiheessa maksa velkaasi tai riitauta asiaa, antaa käräjäoikeus tuomion. Itse maksuhäiriömerkintä tulee tuomiosta ja sen myötä asia voi edetä myös ulosottoon.

      Maksuhäiriömerkinnän voi saada myös ulosoton seurauksena. Tässäkään tapauksessa pelkkä ulosottoon joutuminen ei aiheuta maksuhäiriömerkintää luottotietoihin, mutta varattomaksi toteamisesta merkintä seuraa. Tietyissä poikkeustapauksissa maksuhäiriömerkinnän voi saada myös ilman käräjäoikeuden päätöstä tai ulosottoa. Näin voi käydä, jos esimerkiksi kulutusluoton jättää maksamatta yli 60 päivän ajaksi. Tällöin tosin luottosopimuksessa on oltava maininta mahdollisesta maksuhäiriömerkinnästä ja lisäksi sinua on muistutettava asiasta hyvissä ajoin etukäteen, jotta sinulla on mahdollisuus maksaa saatava ja estää maksuhäiriömerkinnän syntyminen.

  • Maksusuunnitelma
    • Asiani on jo vireillä käräjäoikeudessa, voinko ehdottaa sovintoa, saada maksusuunnitelman tai lisää maksuaikaa?
      Mikäli olemme ehtineet lähettää velasta haastehakemuksen ja käräjäoikeus on ottanut kyseisen asian käsittelyyn, on aina tapauskohtaista mitä asialla voi tässä vaiheessa tehdä. Mikä sinulla olisi kuitenkin mahdollisuus maksaa velka kokonaan tai edes osittain, ota pikaisesti yhteyttä meihin. Näin voimme selvittää yhdessä, miten juuri tässä asiassa on mahdollista edetä.
    • En pysty noudattamaan sopimaani maksusuunnitelmaa, mitä teen?
      Mikäli olet sopinut kanssamme maksusuunnitelmasta, on tärkeää että maksat erät sovitusti. Muussa tapauksessa joudumme nimittäin vaatimaan koko summaa maksettavaksi kerrallaan. Siksi onkin tärkeää, että otat meihin välittömästi yhteyttä, jos näyttää siltä, että et jostain syystä pysty noudattamaan maksusuunnitelmaasi. Näin voimme miettiä yhdessä, miten asiassa edetään.
    • Voinko maksaa maksusuunnitelmasta kerralla useamman erän?
      Kyllä, maksusuunnitelmaa on mahdollista lyhentää myös maksamalla useampi erä kerrallaan. Ja jos maksat koko maksusuunnitelman suunniteltua nopeammin, jää kokonaissumma hieman alkuperäistä pienemmäksi, sillä näin säästät koroissa ja kuluissa. Mikäli maksat kerralla useamman erän maksusuunnitelmastasi, kirjautuu suorituksesi aina seuraavaan erään. Eli mikäli maksat nyt kaksi erää, tulet maksaneeksi tämän ja ensi kuun erän.
    • Haluan maksaa velan osissa. Voinko tehdä maksusuunnitelman?

      Ymmärrämme, että velan maksaminen kerralla ei aina ole mahdollista. Maksusuunnitelma mahdollistaa joustavan tavan lyhentää velkaa erissä. Oma OK-verkkopalvelussamme voit tehdä itsellesi sopivan maksusuunnitelman. Kirjautumiseen tarvittavat tiedot löydät perintäkirjeestämme.

      Huomioithan, että joissakin tapauksissa maksusuunnitelman tekeminen ei ole mahdollista verkkopalvelussa. Asiakaspalvelumme antaa mielellään lisätietoja.

    • Paljonko maksusuunnitelman laatiminen maksaa?

      Maksusuunnitelman hinta on 20–50 € ja se määräytyy velan suuruuden ja erien määrän perusteella. Taulukon maksusuunnitelmapalvelumme hinnoista löydät täältä. Poikkeuksen muodostavat suoraan ulosmittauskelpoiset saatavat, sillä niiden kohdalla maksusuunnitelmapalvelun hinta on velan suuruudesta riippumatta aina 20 €. Kannattaa myös ottaa huomioon, että kulut ja viivästyskorko, joka lasketaan kunnes velka on kokonaan maksettu, kasvattavat velkasaldoa ja vaikuttavat erien määrään tai erien suuruuteen. Käytännössä siis kulut ja korot jäävät sitä pienemmiksi mitä nopeammin koko summa maksetaan pois.

  • Perinnän kulut
    • Miten korko kertyy perinnässä ja millä prosentilla? 

      Viivästyskoron kertyminen alkaa eräpäivästä, mikäli laskua ei ole siihen mennessä maksettu ja kun lasku menee perintään, kertyy siihen viivästyskorkoa niin kauan kuin perintä jatkuu. Mikäli eräpäivää ei ole erikseen määritelty, alkaa viivästyskorko kertyä 30 päivää sen jälkeen, kun lasku on lähetetty tai sen maksamista on vaadittu.

      Viivästyskoron määrä on 7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan keskuspankin määrittämä viitekorko. Kaupallisissa sopimuksissa viivästyskoron määrä on kuitenkin vähintään 8 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan keskuspankin määrittämä viitekorko. Huomioithan, että korko voi olla sopimuksesta johtuen tätä korkeampi. Tapauksessasi sovelletun koron suuruuden löydät saamasta kirjeestä.

    • Tuleeko haastehakemuksesta minulle lisäkuluja?
      Kyllä. Mikäli et ole maksanut velkaasi maksuvaatimuksistamme huolimatta, lähetämme velasta haastehakemuksen käräjäoikeudelle ja pyydämme päätöstä velallisen maksuvelvollisuudesta. Tästä aiheutuu sinulle lisää maksettavaa haastehakemus- ja oikeudenkäyntikulujen muodossa. Laissa määritellyt oikeudenkäyntikulut ovat 110–240 € ja ne määräytyvät mm. velan suuruuden perusteella. Lisäksi maksettavaksi tulee käräjäoikeuden käsittelymaksu, joka on joko 60 € tai 80 €, riippuen siitä, onko tiedot toimitettu käräjäoikeudelle sähköisesti vai kirjallisesti.
    • Mitä ovat oikeudenkäyntikulut?
      Mikäli et ole maksanut velkaasi maksuvaatimuksistamme huolimatta, lähetämme velasta haastehakemuksen käräjäoikeudelle ja pyydämme päätöstä velallisen maksuvelvollisuudesta. Tästä aiheutuu sinulle lisää maksettavaa haastehakemus- ja oikeudenkäyntikulujen muodossa. Laissa määritellyt oikeudenkäyntikulut ovat 110–240 € ja ne määräytyvät mm. velan suuruuden perusteella. Lisäksi maksettavaksi tulee käräjäoikeuden käsittelymaksu, joka on joko 60 € tai 80 €, riippuen siitä, onko tiedot toimitettu käräjäoikeudelle sähköisesti vai kirjallisesti.
    • Mikä on viivästyskorko?

      Viivästyskoron tarkoitus on ohjata laskun saajaa maksamaan laskut ajallaan sekä tarjota hyvitystä laskun lähettäjälle, mikäli maksu viivästyy laskussa ilmoitetusta eräpäivästä.

      Viivästyskoron kertyminen alkaa alkuperäisen laskun eräpäivästä. Viivästyskorkoa kertyy, kunnes erääntynyt velka on kokonaisuudessaan maksettu.

      Kuluttajia koskeva viivästyskoron määrä on 7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan keskuspankin määrittämä viitekorko. Kaupallisissa sopimuksissa viivästyskoron määrä on kuitenkin vähintään 8 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan keskuspankin määrittämä viitekorko. Huomioithan, että korko voi olla myös erilliseen sopimukseen perustuva ja saattaa tällöin poiketa edellä mainituista. Velkaasi koskevan koron määrän ja korkoprosentin voit tarkistaa sinulle lähetetystä perintäkirjeestä.

    • Mitä kuluja perinnässä aiheutuu?

      Kuluttajia koskevassa perinnässä perintäkulut perustuvat lakiin. Perintäkulut eivät voi kasvaa määrättömästi, vaan niille on laissa asetettu tietty kulukatto. 

      Yritysperinnässä perintäkulut muodostuvat perintätoimiston suorittamista toimenpiteistä ja näihin käytetystä työajasta. Perintäkulut sisältävät muun muassa perittävän rekisteröinnin, maksuvaatimusten laatimisen ja lähettämisen, ilmoittamisen luottotietorekisteriin sekä myös materiaali- ja palkkakulut.

      Laki saatavien perinnästä 22.4.1999/513 velvoittaa velallista korvaamaan perinnästä velkojalle aiheutuvat kohtuulliset perintäkulut riippumatta siitä, periikö saatavaa velkoja itse vai toimeksisaaja velkojan lukuun.

    • Onko minun maksettava perintäkulut?
      Perintäkulut täytyy lain mukaan maksaa, mikäli asia on jo ehtinyt siirtyä perintään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos olet maksanut alkuperäisen laskun ennen perintäkirjeen lähetyspäivää sinun ei tarvitse perintäkuluja maksaa. Mutta, jos olet maksanut laskun samana päivänä kun me olemme lähettäneet perintäkirjeen, katsotaan perintä alkaneeksi ja sinun tulee näin ollen maksaa myös perintäkulut. Mikäli olet sitä mieltä, että perintäkulut eivät kuulu maksettavaksesi, ota meihin pikaisesti yhteyttä asian selvittämiseksi. Varaudu tällaisessa tilanteessa myös toimittamaan meille tarkat maksutiedot.
    • Ehdin maksaa laskun ennen kun sain teiltä perintäkirjeen. Täytyykö minun maksaa perintäkulut?
      Perintäkulut täytyy lain mukaan maksaa, mikäli asia on jo ehtinyt siirtyä perintään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos olet maksanut alkuperäisen laskun ennen perintäkirjeen lähetyspäivää sinun ei tarvitse perintäkuluja maksaa. Mutta, jos olet maksanut laskun samana päivänä kun me olemme lähettäneet perintäkirjeen, katsotaan perintä alkaneeksi ja sinun tulee näin ollen maksaa myös perintäkulut. Mikäli olet sitä mieltä, että perintäkulut eivät kuulu maksettavaksesi, ota meihin pikaisesti yhteyttä asian selvittämiseksi. Varaudu tällaisessa tilanteessa myös toimittamaan meille tarkat maksutiedot.
  • Perinnän eteneminen
    • Mistä tiedän, että haastehakemus on peruttu?

      Maksettuasi käräjäoikeuteen edenneen velkasi, peruutamme haastehakemuksen heti, kun maksusi näkyy meillä. Voit myös itse tarkistaa Oma OK-verkkopalvelustamme, että maksusi on varmasti kirjautunut oikein. Ongelmatapauksissa otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, näin voimme yhdessä varmistaa, että maksusi on tullut perille ja haastehakemus voidaan perua.

    • Miten perintä etenee?

      Perinnän ensimmäisessä vaiheessa kyse on ns. vapaaehtoisesta perinnästä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että maksamatta jäänyt laskusi siirtyy meille perittäväksi ja lähetämme sinulle ensimmäisen maksuvaatimuksen. Ellet pysty maksamaan velkaasi kerralla, voit aina neuvotella kanssamme velan maksusta. Tarvittaessa voimme sopia maksupäivän siirrosta tai maksun jakamisesta useampaan erään. Muistathan kuitenkin ottaa meihin yhteyttä ennen kirjeemme eräpäivää. Jos maksat velkasi vapaaehtoisen perinnän aikana, vältyt mahdolliselta maksuhäiriömerkinnältä.

      Mikäli velka ei tule maksetuksi vapaaehtoisen perinnän aikana, alkaa ns. oikeudellinen perintä. Tällöin lähetämme haastehakemuksen käräjäoikeuteen ja pyydämme käräjäoikeudelta päätöstä velallisen maksuvelvollisuudesta. Käräjäoikeuskäsittelystä aiheutuu myös lisäkuluja.

      Käräjäoikeuden otettua asian käsittelyyn, saat tiedoksiantoilmoituksen. Käräjäoikeus antaa asiassa velkomustuomion aikaisintaan 14 vrk kuluttua tiedoksiantoilmoituksesta.

      Käräjäoikeuden antaman velkomustuomion myötä luottotietoihisi kirjataan maksuhäiriömerkintä, joka saattaa vaikeuttaa esimerkiksi vuokra-asunnon, luottokortin, lainan ja jopa työpaikan saamista. Tuomion myötä seurauksena saattaa myös olla velan periminen ulosottoviranomaisten toimesta. Huomioithan, että muun muassa verot, terveyskeskusmaksut, päivähoitomaksut ja tietyt vakuutusmaksut ovat poikkeustapauksia, sillä ne ovat suoraan ulosmittauskelpoisia. Kyseisten velkojen kohdalla ei siis tarvita erillistä käräjäoikeuden päätöstä, vaan ne voidaan siirtää vapaaehtoisen perinnän jälkeen suoraan ulosottoon, mikäli velat ovat edelleen maksamatta.

      Velkasi päätyessä ulosottoon, saat siitä tiedoksiannon. Ulosottoviranomaiset voivat ulosmitata palkastasi tai muista tuloistasi tietyn osan. Ulosottoviranomaisilla on myös oikeus ulosmitata omaisuuttasi velkojen kuittaamiseksi.

      Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä hoitaa velka-asiat kuntoon. Saatuasi velkasi maksuun, voit pyytää meitä ilmoittamaan luottotietoihisi ref-merkinnän. Se kertoo luottotietoja tarkistaville tahoille, että maksuhäiriömerkinnästä huolimatta, olet maksanut velkasi kokonaisuudessaan.