3 vinkkiä kuljetusyhtiöiden perintään

Olemme työskennelleet pitkään monien Suomessa toimivien kuljetusyhtiöiden kanssa ja oppineet tuntemaan alan erikoisuuksia. Kokosimme tähän blogiin muutaman vinkin, jonka avulla kuljetusyrityksissä voidaan tehostaa saatavien hallintaa.

1. Varmista, että saatavien eteen tehdään toimenpiteitä viikoittain

Nopeatempoisella toimialalla laskujen perään kyselyyn ja muistutteluun on tärkeää varata aikaa ja resursseja. Saatavien tilannetta olisi hyvä edistää viikoittain. 

Etenkin pienemmissä yrityksissä kannattaa varmistaa, ettei saatavien perään kysely unohdu muiden työtehtävien viedessä mennessään. Kun yksittäisiä laskuja kertyy viikko kerrallaan lisää selvitettäväksi, työmäärä kasvaa huomaamatta melko suureksi.

Mikäli kaipaat lisäkäsiä saatavien hallintaan, kannattaa tutustua OK Online -palveluumme. Sen avulla voit jättää helposti laskuja meille maksuvalvontaan ja seurata niiden tilannetta reaaliaikaisesti. 

2. Uskalla muistuttaa laskuista

Tiedämme, että yrittäjälle hyvät asiakassuhteet ovat kaikki kaikessa. Siksi joskus maksumuistutuksen lähettäminen voi mietityttää. 

Tosiasiassa muistutus on tärkeä osa hyvää asiakaspalvelua. Kenties lasku on yksinkertaisesti kadonnut tai unohtunut, tai siinä on huomautettavaa, jonka takia laskua ei ole maksettu, mutta reklamointi on jäänyt muilta kiireiltä.

Kun asiakasta muistuttaa asiasta, voi samalla varmistaa, että lasku on saapunut perille. Lisäksi voi muistuttaa, että eräpäivä on mennyt tai ettei asiakas ole ilmoittanut laskuttajalle virheestä.

Kuljetusalalla saatavissa on usein epäselvyyksiä esimerkiksi reklamaatiotilanteissa, tai jos kuljetettava tuote on vaurioitunut matkalla. Mitä kauemmin laskusta muistuttamista siirtää, sitä vaikeampi on muistaa, mikä tilanne epäselvyyden takana olikaan ja se voi jäädä kokonaan ratkaisematta.

Tukea muistutusprosessiin voit saada esimerkiksi PreCollection-palvelustamme. Siinä soitamme muistutuspuhelun asiakkaallesi ennen kuin lasku siirtyy perintään. 

3. Muista saatavien nopea vanhentuminen

Kuljetusalalla saatavien lopullinen vanhentumisaika on yksi vuosi. Se on loppujen lopuksi lyhyt aika selvitellä epäselviä tapauksia ja kysellä laskujen perään, etenkin jos aika on muutenkin tiukilla. 

Autamme mielellämme yrityksesi saatavien kanssa omalla, inhimillisellä ja ratkaisukeskeisellä perintätavallamme. Voit luottaa, että asiakkaasi saa meiltä parasta mahdollista palvelua hankalassa tilanteessa ja keskittyä yrityksesi ydintoimintoihin. 

Jos haluat jutella lisää kuljetusalalle parhaista käytännöistä, älä epäröi ottaa yhteyttä.

Toni Hannuksela
Asiakkuuspäällikkö
050 011 1911
toni.hannuksela@okperinta.fi