5 syytä tehdä asiakaslähtöistä perintää

Perintä oli valitettavan pitkään suoraviivaista suorittamista, jossa asiakkaita ei huomioitu yksilöinä, puhumattakaan siitä, että näille olisi tarjottu joustavasti omaan tilanteeseen soveltuvia ratkaisuja velkojen hoitamiseen.
 

“Asiakaslähtöisen perintämme tavoitteena on palvella jokaista asiakastamme hyvin ja oikeudenmukaisesti.”


Me OK Perinnässä olemme päättäneet ryhtyä haastamaan perintäalan toimintatapoja oman asiakaslähtöisen perintämme avulla. Oheen olemme listanneet tärkeimmät syyt siihen, miksi tämä on mielestämme se oikea tapa tehdä perintää.

1. Perintään liittyviä väärinkäsityksiä on korjattava

Perintä herättää edelleen mielikuvia, jotka eivät pidä paikkaansa. Kun perintätoimistojen kuvitellaan olevan täysin toimeksiantajan puolella ja pelkästään mahdollisimman suuria kuluja kartuttamassa, on suhtautuminen mahdolliseen perintätoimiston yhteydenottoon jo lähtökohtaisesti vahvasti negatiivinen. Tämä tietysti hankaloittaa asioiden sopimista ja velkojen hoidosta neuvottelemista.

Tällaisten mielikuvien ja väärinkäsitysten oikominen onkin erittäin tärkeää asiakkaiden aktivoinnin kannalta. Tehtävä ei ole helppo ja siksi asiakaslähtöisen perintämme tavoitteena onkin palvella jokaista asiakastamme hyvin ja oikeudenmukaisesti. Haluamme myös tarjota esimerkiksi nettisivuillamme mahdollisimman paljon tietoa ja työkaluja, joista on apua asiakkaillemme.

Lisäksi nykyään mm. sosiaalinen media mahdollistaa yritysten läsnäolon siellä missä asiakkaatkin ovat ja tämä tarjoaa myös perintätoimistoille entistä paremmat mahdollisuudet olla tavoitettavissa.

asiakaslähtöinen perintä


2. Maksuhäiriömerkintöjen määrää on vähennettävä

Mediassa ja julkisessa keskustelussa perintä yhdistetään harmittavan usein ainoastaan suomalaisten velkaantumiseen ja maksuhäiriömerkintöjen määrään. Todellisuudessa kuitenkin perintätoimistojen asiakkaat joka päivä myös selviävät veloistaan, vaikka siitä ei lehdissä kirjoitellakaan. Viime vuonna pelkästään meidän asiakkaamme maksoivat yli 183 000 velkaa kokonaan pois.

Asiakaslähtöisen perinnän myötä haluamme ennen kaikkea auttaa asiakkaita välttämään maksuhäiriömerkinnän ja ylivelkaantumisen, jotka voivat pilata ihmisen elämän ja joilla suuressa mittakaavassa on myös yhteiskunnallisia vaikutuksia.

3. Perintään liittyvästä häpeästä on päästävä eroon

Luultavasti lähes jokaisella meistä on joskus jäänyt lasku maksamatta. Itse asiassa noin joka toinen suomalainen on joskus saanut postia perintätoimistolta. Syitä maksamattomalle laskulle voi olla monia unohduksesta äkilliseen rahapulaan. Siitä huolimatta perintäkirje postilaatikossa saattaa säikäyttää tai jopa hävettää, koska moni luulee perinnän tarkoittavan jotain muuta kuin mitä se oikeasti onkaan.

asiakaslähtöinen perintä


Yksi asiakaslähtöisen perintätapamme tärkeimmistä tavoitteista onkin poistaa perintään liittyvä turha häpeä ja osoittaa, että nykyään perintätoimistojen kanssa maksuista voi neuvotella joustavasti.

4. Perintätoimiston on autettava asiakkaitaan

Me uskomme, että asiakaslähtöinen perintä on paras tapa saada maksut maksetuksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että haluamme auttaa asiakkaitamme antamalla heille mahdollisimman hyvät työkalut hoitaa velat itselleen sopivalla tavalla.

asiakaslähtöinen perintä


Ymmärrämme, että lähettämämme laskun maksaminen kerralla ei aina ole mahdollista. Siksi asiakkaamme voivat neuvotella kanssamme maksupäivän siirtämisestä tai jakaa velan osiin maksusuunnitelman avulla. 

Emme myöskään usko, että kukaan velkaantuu tahallaan ja luotamme siihen, että asiakkaamme haluavat hoitaa velkansa sovitusti. Siksi kuluttaja-asiakkaamme voivat tehdä aina velalleen ensimmäisen maksusuunnitelman ilmaiseksi Oma OK -palvelussa.

5. Entistä paremmat perintätulokset

Vaikka asiakaslähtöisen perintämme keskiössä onkin asiakkaan auttaminen, ei tämä tarkoita sitä, että emme valvoisi myös toimeksiantajiemme etua. Asiakaslähtöisen perinnän avulla olemme nimittäin päässeet parempaan vuorovaikutukseen asiakkaidemme kanssa, mikä tarkoittaa että asiakas ottaa meihin yhteyttää perintäkirjeen saatuaan. Näin pääsemme myös neuvottelemaan ja etsimään asiakkaan kanssa yhdessä sitä parasta ratkaisua velkojen hoitamiseen.

Asiakaslähtöisen perinnän avulla voimme nopeuttaa toimeksiantajiemme kassavirtaa, parantaa heidän asiakaskokemustaan sekä vapauttaa tärkeitä resursseja omaan ydinliiketoimintaan. Lisäksi parantunut perintätulos mahdollistaa kilpailukykyiset hinnat asiakaslähtöisille palveluillemme.