Usein kysyttyjä kysymyksiä

 

faq

 

Täältä löydät vastaukset yleisimpiin perintää koskeviin kysymyksiin. Mikäli et kuitenkaan löydä vastausta juuri sinua askarruttavaan kysymykseen, ota yhteyttä!

  • Yleistä
    • Mitä tarkoittaa sovinto?

      Jos maksamaton velka on edennyt käräjäoikeuden ratkaistavaksi, voit välttää maksuhäiriömerkinnän kahdella tapaa: joko maksat jäljellä olevan velkasumman kertasuorituksena, tai voit tehdä kanssamme sovintosopimuksen.

      Tekemällä sovinnon sinun on mahdollista maksaa jäljellä oleva velkasumma useammassa erässä. Sovinnon tekeminen edellyttää, että sitoudut ennalta sovittuun maksusuunnitelmaan, jonka käräjäoikeus vahvistaa sitovaksi. Voit tehdä sovinnon Oma OK-palvelussa.

      On tärkeää, että noudatat sovittuja maksueriä ja eräpäiviä tarkasti. Sovinnon maksueriä ei voi jälkikäteen muuttaa eikä siirtää. Sovinnon ehtojen noudattamatta jättäminen johtaa sovinnon purkautumiseen. Tällöin koko jäljellä oleva velkamäärä erääntyy kerralla maksettavaksesi ja velka voidaan siirtää ulosottoon ilman erillistä käräjäoikeuden antamaa velkomustuomiota.

      Huom! Ennen kuin teet sovinnon, ota yhteyttä käräjäoikeuteen ja varmista, ettei velkomustuomiota ole vielä annettu. Mikäli velkomustuomio on jo annettu, velkaasi koskevan sovinnon tekeminen ei valitettavasti ole enää mahdollista.

      Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme palvelee kuluttaja-asiakkaita numerossa 030 10 5620 ja yritysasiakkaita numerossa 030 603 5800.

      Palveluneuvojamme auttavat sinua ma–to 8–18 ja pe 8–17. Kuluttaja-asiakaspalveluumme soittaminen maksaa vain normaalin paikallis- tai matkapuhelun verran.

    • Olen saanut OK Perinnältä perintäkirjeen. Mitä teen?

      Maksumuistutusta tai maksuvaatimusta ei tarvitse säikähtää tai hävetä, asioihin löytyy kyllä ratkaisuja, kun niistä päästään keskustelemaan. Me täällä OK Perinnässä olemme ihan tavallisia ihmisiä ja haluamme auttaa sinua selviämään velastasi mahdollisimman nopeasti.  Helpoin tapa hoitaa asia on maksaa velka Oma OK -verkkopalvelussamme. Mikäli et pysty maksamaan velkaa heti, voit myös ehdottaa sille uutta maksupäivää tai jakaa sen pienempiin maksueriin Oma OK -verkkopalvelussamme.  Mikäli sinulla on asiassa jotain huomautettavaa tai tilanne vaikuttaa muuten hankalalta, ota rohkeasti yhteyttä!

      Palvelemme kuluttaja-asiakkaita numerossa 030 10 5620 ja yritysasiakkaita numerossa 030 603 5800.

      Palveluneuvojamme auttavat sinua ma–to 8–18 ja pe 8–17. Kuluttaja-asiakaspalveluumme soittaminen maksaa vain normaalin paikallis- tai matkapuhelun verran.

    • Mistä saan laskukopion?

      Mikäli tarvitset alkuperäisen laskun kopion esim. kirjanpitoasi varten, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

      Joidenkin velkojen laskukopion voi tilata myös suoraan Oma OK -palvelun kautta. Löydät toiminnon velan tiedoista Toiminnot-pudotusvalikosta.

    • Mistä OK Perintä sai tietoni?
      Saamme asiakkaidemme tiedot toimeksiantajiltamme eli yrityksiltä tai yksityishenkilöiltä, jotka ovat joko jättäneet erääntyneen laskun perittäväksemme tai myyneet saatavan meille. Esimerkiksi osoitetietoja voimme tarkistaa myös väestörekisteristä. Luottotietoja saamme luottotietoyhtiöstä ja ulosottoviranomaisten avulla voimme selvittää ulosottotietoja.
    • Miten voin olla yhteydessä OK Perintään?

      Asiakaspalvelumme palvelee kuluttaja-asiakkaita numerossa 030 10 5620 ja yritysasiakkaita numerossa 030 603 5800.

      Palveluneuvojamme auttavat sinua ma–to 8–18 ja pe 8–17. Voit soittaa meille normaalin puhelun hinnalla.

      Palvelemme myös Oma OK -palvelussa chatin kautta. Lisäksi voit lähettää meille sähköpostia, oikean osoitteen löydät perintäkirjeestä.

    • Voinko hoitaa perintäasioita toisen henkilön puolesta?

      Kyllä, perintäasioita voi hoitaa esimerkiksi omaisen puolesta, kunhan siihen on kyseisen henkilön antama kirjallinen ilmoitus eli valtakirja.

      Valtakirjan voi laatia vapaamuotoisesti. Siinä pitää kuitenkin olla

      • riittävät tiedot valtuuttajan ja valtuutetun tai valtuutettujen yksilöimiseksi: vähintään nimet ja henkilötunnukset
      • tieto siitä, mitä asioita valtuutus koskee
      • tieto siitä, saako valtuutetulle asioiden hoitamiseksi antaa valtuuttajaa koskevia, salassa pidettäviä tietoja (luvan voi antaa esim. etuustietojen ja muiden taloudellista asemaa koskevien tietojen antamiseen)
      • valtuuttajan allekirjoitus, nimenselvennys ja päiväys

      Valtakirjan voi toimittaa OK Perintään postitse tai sähköpostilla.

      OK Perintä Oy
      PL 442
      65101 Vaasa 
      contactcenter@okperinta.fi

    • Saamassani perintäkirjeessä on virhe. Mitä teen?

      Mikäli lähettämässämme maksumuistutuksessa tai maksuvaatimuksessa on jokin virhe, voit joko tehdä asiasta reklamaation eli kirjallisen valituksen tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Reklamaatio kannattaa aina tehdä kirjallisesti, jotta kaikki huomionarvoiset seikat tulevat selkeästi esille.

      Kerrothan mahdollisimman yksityiskohtaisesti tapaukseen liittyvät tiedot sekä oman näkemyksesi asiasta. Muista myös mainita lähettämästämme kirjeestä löytyvä asianumero. Huomaathan, että valituksen on oltava meillä viimeistään lähettämämme kirjeen eräpäivänä. Voit lähettää kirjallisen valituksen joko postitse tai sähköpostitse. Sähköpostiosoitteen löydät kirjeestämme. Osassa asioita voit tehdä kirjallisen valituksen eli reklamaation myös Oma OK -palvelussa.

      OK Perintä Oy
      PL 442
      65101 Vaasa

    • Saamassani perintäkirjeessä on virhe. Miten voin tehdä reklamaation?

      Mikäli olet saanut meiltä virheellisen maksumuistutuksen tai maksuvaatimuksen tai olet velkojan kanssa eri mieltä velan perintäkelpoisuudesta, tee asiasta pikaisesti reklamaatio eli valitus. Reklamaatio kannattaa aina tehdä kirjallisesti, jotta kaikki huomionarvoiset seikat tulevat esille ja jotta asiat tulevat huomioiduksi myös jatkokäsittelyssä. Kerrothan mahdollisimman yksityiskohtaisesti tapaukseen liittyvät tiedot sekä oman näkemyksesi asiasta. Muista myös mainita lähettämästämme kirjeestä löytyvä asianumero.

      Huomaathan, että valituksen on oltava meillä viimeistään lähettämämme kirjeen eräpäivänä. Voit lähettää kirjallisen valituksen joko postitse, sähköpostitse tai täyttämällä kotisivujemme yhteydenottolomakkeen.

      OK Perintä Oy
      PL 442
      65101 Vaasa
      contactcenter(at)okperinta.fi

    • Olen reklamoinut laskun jo ennen perintäkirjettä. Mitä teen?

      Mikäli olet reklamoinut laskun alkuperäiselle laskuttajalle jo ennen kuin sait meiltä kirjeen, ole pikaisesti yhteydessä asiakaspalveluumme asian selvittämiseksi. Ilmeisesti on päässyt käymään niin, että tieto reklamaatiosta ei ole saapunut meille asti.

      Olisi hyvä, että teet asiasta myös meille kirjallisen reklamaation, näin asian selvittäminen jälkikäteen on helpompaa ja nopeampaa. Muista myös mainita lähettämästämme kirjeestä löytyvä asianumero.  Huomaathan, että valituksen on oltava meillä viimeistään lähettämämme kirjeen eräpäivänä.

      Voit lähettää kirjallisen valituksen joko postitse tai sähköpostitse. Sähköpostiosoitteen löydät kirjeestämme. Osassa asioita voit tehdä reklamaation myös Oma OK -palvelussa.

      OK Perintä Oy
      PL 442
      65101 Vaasa

    • Mitä tarkoittaa keskeytyspyyntö?

      Perinnän keskeytys tarkoittaa sitä, että vapaaehtoinen perintä asiassa lopetetaan. Mikäli velkasi on kokonaisuudessaan erääntynyt, sinulla on oikeus pyytää meitä keskeyttämään perintä. Perinnän keskeyttäminen ei tarkoita perinnän lopettamista, vaan vapaaehtoisten perintätoimien keskeyttämistä ja asian siirtymistä käräjäoikeuteen.

      Keskeytyspyyntö tulee aina tehdä kirjallisesti ja voit toimittaa sen meille postitse tai sähköpostitse.  Perinnän keskeytyksen jälkeen vapaaehtoisen perinnän kuluja ei muodostu lisää. Sen sijaan mahdollisesta haastehakemuksesta saattaa aiheutua lisäkuluja, mikäli käräjäoikeus tuomitsee ne maksettavaksesi.

      Asiasi ei välttämättä siirry käräjäoikeuteen heti keskeytyspyynnön jälkeen. Jos velkoja niin toivoo, emme siirrä asiaa käräjäoikeuteen lainkaan. Tällöin voit saada edelleen meiltä yhteydenottoja, joissa muistutamme velasta.

    • Olen lähettänyt teille sähköpostia. Kuinka pian voin odottaa vastausta?

      Vastaamme viestiisi noin 3–5 arkipäivän kuluessa. Mikäli haluat keskustella asiasta, olemme täällä auttaaksemme, eikä meille soittaminen maksa normaalia puhelua enempää. Mikäli asia on kiireellinen, laskusi on erääntymässä tai mahdollisesti jo erääntynyt, pyydämme sinua ottamaan yhteyttä numeroon 030 10 5620 (ma–to 8–18 ja pe 8–17). Näin saat vastauksen heti.

      Muistathan, että voit hoitaa velka-asioitasi ja tehdä lyhennyksiä koska tahansa Oma OK -palvelun kautta.

    • Mistä näen, paljonko velkaa minulla on vielä jäljellä?

      Helpoin tapa tarkistaa oman velan saldo, on tehdä se Oma OK -verkkopalvelussa. Kirjautumiseen tarvittavat tiedot löydät lähettämästämme kirjeestä.  Mikäli et jostain syystä pääse kirjautumaan verkkopalveluun, voit tiedustella velkasaldoasi myös asiakaspalvelustamme puhelimitse tai sähköpostitse.

    • Mikä on perinnän, ulosoton ja käräjäoikeuden ero?

      Perintää harjoittaa perintätoimisto, jollainen OK Perintäkin on. Perintätoimiston tehtävänä on periä erääntyneitä velkoja yrityksen tai yksityishenkilön (velkoja) puolesta. Perinnän toimenpiteitä ovat mm. kirjeiden lähetys, tekstiviestimuistutukset, puhelinsoitot ja sähköposti, joilla muistutetaan erääntyneistä laskuista.

      OK Perinnän tavoitteena on sopia velan lyhentämisestä asiakkaan kanssa, ja löytää yhdessä parhaat ratkaisut, joilla asiakas saa velkansa hoidettua. Mikäli sinulla on kysyttävää velka-asioiden hoidosta, ota rohkeasti yhteyttä asiakaspalveluumme.

      Käräjäoikeus on osa oikeuslaitosta. Jos velka ei tule maksetuksi perinnän aikana, perintätoimisto voi siirtää sen käsittelyn käräjäoikeuteen. Käräjäoikeus käsittelee asian, ja tekee päätöksen siitä, kenen tulee maksaa velka. Näitä päätöksiä velka-asioissa kutsutaan velkomustuomioiksi. Velkomustuomiosta aiheutuu myös maksuhäiriömerkintä luottotietoihin maksuvelvolliselle.

      Ulosotto on viranomainen, joka voi periä maksamatta jäänyttä velkaa suoraan palkasta tai eläkkeestä, tai myydä omaisuutta velkojen kattamiseksi. Ulosotto edellyttää, että velasta on annettu maksuvelvollisuuden osoittava tuomio käräjäoikeudessa. Joissakin tapauksissa velka voidaan erääntymisen jälkeen siirtää suoraan ulosoton perittäväksi ilman käräjäoikeuden antamaa tuomiota (esim. verot, päivähoitomaksut ja muut lakisääteiset kunnalliset maksut).

    • Mitä tarkoittaa, kun asia on vireillä käräjäoikeudessa?

      Mikäli velkaa ei maksuvaatimuksista huolimatta ole maksettu, voimme lähettää haastehakemuksen käräjäoikeudelle ja pyytää päätöstä velallisen maksuvelvollisuudesta. Vireillä oleva asia tarkoittaa sitä, että käräjäoikeus on ottanut kyseisen asian käsittelyyn.

      Kun asia on tullut vireille, saat tästä haastetiedoksiannon. Tiedoksiannon saatuasi sinulla onkin vielä 14 vrk aikaa maksaa velka kokonaisuudessaan tai antaa käräjäoikeudelle vastineesi asiassa, jos olet siitä eri mieltä. Muussa tapauksessa käräjäoikeus antaa asiassa tuomion. Käräjäoikeuden antaman tuomion myötä luottotietoihisi tulee maksuhäiriömerkintä, joka hankaloittaa mm. vuokra-asunnon, lainan ja jopa työpaikan saamista. Seurauksena on myös mahdollinen ulosottomenettely.

    • Mitä tarkoittaa oikeudellinen perintä?

      Vapaaehtoisen perinnän aikana sinulla on mahdollisuus maksaa velkaa ilman uhkaa maksuhäiriömerkinnästä. Mikäli et maksa velkaa maksuvaatimuksista huolimatta vapaaehtoisen perinnän aikana, siirtyy asia oikeudelliseen perintään. Oikeudellinen perintä tarkoittaa sitä, että lähetämme haastehakemuksen ja pyydämme käräjäoikeudelta asiallesi päätöstä, mikä lisää velkaasi lainmukaisilla kuluilla. Käräjäoikeus lähettää sinulle tästä haastetiedoksiannon.

      Tiedoksiannon saatuasi sinulla on kuitenkin vielä 14 vrk aikaa maksaa velka kokonaisuudessaan. Muussa tapauksessa käräjäoikeus antaa asiassa tuomion. Käräjäoikeuden antaman tuomion myötä luottotietoihisi tulee maksuhäiriömerkintä, joka hankaloittaa mm. vuokra-asunnon, lainan ja jopa työpaikan saamista. Seurauksena on myös mahdollinen ulosottomenettely.

    • Käsitelläänkö asiani käräjäoikeuden istunnossa niin, että minun täytyy olla itse paikalla?
      Pääsääntöisesti vastaajan ei tarvitse olla paikalla käräjäoikeuden istunnossa. Käräjäoikeudessa tutkitaan mm. saatavan oikeellisuus ja suuri osa velkomustuomioista hoidetaan kansliamenettelyssä. Mikäli kuitenkin kyseessä on riitainen tai muuten epäselvä asia, voidaan läsnäoloasi vaatia. Tällaisessa tapauksessa saat erikseen pyynnön saapua käräjäoikeuteen.
    • Mitä tarkoittaa ref-merkintä ja mitä hyötyä siitä on?

      Jos olet saanut maksuhäiriömerkinnän, mutta olet maksanut koko velkasi sen jälkeen, voimme lisätä luottotietoihisi referenssi- eli ref-merkinnän osoitukseksi siitä, että koko velkasi on maksettu.

      Ref-merkintää ei liitetä maksuhäiriömerkintään automaattisesti, vaikka maksaisitkin velan kokonaisuudessaan. Jotta ref-merkintä hyväksytään, on sitä haettaessa pystyttävä esittämään selvitys velan maksamisesta. Tällainen voi olla esimerkiksi velkojalta saatu kirjallinen todistus.

      Mikäli olet maksanut velkasi meille ja haluat sen yhteyteen ref-merkinnän, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Ilmoitamme ref-merkinnät maksutta luottotietorekisteriin.

      Vaikka ref-merkintä vaatiikin vaivannäköä, on siitä sinulle hyötyä. Se kertoo luottotietojasi tarkastavalle, että kyseinen velka on kokonaan maksettu.

      Tietyissä tapauksissa ref-merkintä saattaa myös nopeuttaa maksuhäiriömerkinnän poistumista luottotiedoista.

    • Mitä eroa on maksumuistutuksella ja maksuvaatimuksella?

      Maksumuistutus on nimensä mukaisesti vain muistutus siitä, että saamasi laskun eräpäivä on mennyt ja maksuaika umpeutunut. Lasku ei ole siis vielä mennyt perintään, eikä maksumuistutuksesta seuraa maksuhäiriömerkintää.  Mikäli maksat laskun muistutuksen eräpäivään mennessä, ei lasku siirry perintään lainkaan. Kuluttajien kohdalla yhdestä maksumuistutuksesta seuraa enintään 5 €:n muistutuskulu, joka sinun on maksettava myös. Yritysperinnän puolella muistutuskulut vaihtelevat.

      Maksullisen muistutuksen saa lain mukaan lähettää aikaisintaan 14 päivän kuluttua laskun eräpäivästä. Toinen maksullinen muistutus on mahdollista lähettää aikaisintaan 14 päivää ensimmäisen muistutuksen lähettämisen jälkeen, mikäli laskua ei siihen mennessä ole maksettu.

      Maksuvaatimus on puolestaan merkki siitä, että lasku on siirtynyt perintään. Saatuasi meiltä maksuvaatimuksen, voit neuvotella kanssamme joustavasti maksamattoman laskun hoitamisesta ja pyrimme löytämään yhdessä parhaan mahdollisen ratkaisun. Muistathan kuitenkin ottaa meihin yhteyttä ennen maksuvaatimuksen eräpäivää.

      Maksuvaatimukseen sisältyy yleensä perintäkuluja, jotka sinun on myös maksettava. Perintäkulujen määrä riippuu mm. perittävän velan suuruudesta. Pelkkä maksuvaatimus ei aiheuta maksuhäiriömerkintää.

  • Maksaminen
    • Olen maksanut vahingossa liikaa – miten ylisuorituksen palautus toimii?

      Mikäli olet maksanut meille yhdestä tai useammasta velasta liikaa, voit pyytää ylisuorituksen palauttamista Oma OK -palvelussamme. Kirjaudu palveluun ja ilmoita tilinumerosi palausta varten. Rahat palautuvat tilillesi kahden viikon sisällä. Ylisuorituksen palautuksesta veloitamme hallinnollisen kulun, jonka suuruuden näet tilinumeroa ilmoittaessasi. Ota yhteyttä, mikäli haluat siirtää ylisuorituksen toiseen meillä perinnässä olevaan velkaasi maksutta.

    • Maksoin vahingossa liikaa. Mitä teen?

      Mikäli olet perintäkirjeen saatuasi maksanut vahingossa liian suuren summan, voit siirtää ylimenevän osuuden toiseen avoimeen asiaan tai pyytää palautusta pankkitilillesi. Ota yhteyttä meihin ja kerro, miten haluat asiassa menetellä. Muistathan mainita asianumeron, josta olet maksanut liikaa.

      Ylisuorituksen palauttaminen pankkitilille

      Mikäli haluat palautuksen, tarvitsemme myös tilinumerosi (IBAN), sillä vastaanottaja ei koskaan näe maksajan tilinumeroa ja niinpä emme voi automaattisesti palauttaa liian suuria maksuja. Huomioithan, että ylimenevän maksun palauttamisesta joudumme perimään 10 euron käsittelykulun. Voit ilmoittaa tilinumerosi myös Oma OK -verkkopalvelussamme.

      Ylisuorituksen siirto toiseen velkaan

      Siirto toiseen velka-asiaan hoituu veloituksetta. Asia hoituu helpoiten ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

    • Asiani on jo vireillä käräjäoikeudessa, voinko ehdottaa sovintoa, saada maksusuunnitelman tai lisää maksuaikaa?
      Mikäli olemme ehtineet lähettää velasta haastehakemuksen ja käräjäoikeus on ottanut kyseisen asian käsittelyyn, on aina tapauskohtaista mitä asialla voi tässä vaiheessa tehdä. Mikä sinulla olisi kuitenkin mahdollisuus maksaa velka kokonaan tai edes osittain, ota pikaisesti yhteyttä meihin. Näin voimme selvittää yhdessä, miten juuri tässä asiassa on mahdollista edetä.
    • Voinko maksaa maksusuunnitelmasta kerralla useamman erän?
      Kyllä, maksusuunnitelmaa on mahdollista lyhentää myös maksamalla useampi erä kerrallaan. Ja jos maksat koko maksusuunnitelman suunniteltua nopeammin, jää kokonaissumma hieman alkuperäistä pienemmäksi, sillä näin säästät koroissa ja kuluissa. Mikäli maksat kerralla useamman erän maksusuunnitelmastasi, kirjautuu suorituksesi aina seuraavaan erään. Eli mikäli maksat nyt kaksi erää, tulet maksaneeksi tämän ja ensi kuun erän.
    • En pysty noudattamaan sopimaani maksusuunnitelmaa, mitä teen?
      Mikäli olet sopinut kanssamme maksusuunnitelmasta, on tärkeää että maksat erät sovitusti. Muussa tapauksessa joudumme nimittäin vaatimaan koko summaa maksettavaksi kerrallaan. Siksi onkin tärkeää, että otat meihin välittömästi yhteyttä, jos näyttää siltä, että et jostain syystä pysty noudattamaan maksusuunnitelmaasi. Näin voimme miettiä yhdessä, miten asiassa edetään.
    • Haluan maksaa velan osissa. Voinko tehdä maksusuunnitelman?

      Ymmärrämme, että velan maksaminen kerralla ei aina ole mahdollista. Maksusuunnitelma mahdollistaa joustavan tavan lyhentää velkaa erissä. Oma OK-verkkopalvelussamme voit tehdä itsellesi sopivan maksusuunnitelman. Kirjautumiseen tarvittavat tiedot löydät perintäkirjeestämme.

      Huomioithan, että joissakin tapauksissa maksusuunnitelman tekeminen ei ole mahdollista verkkopalvelussa. Asiakaspalvelumme antaa mielellään lisätietoja.

    • Paljonko maksusuunnitelman laatiminen maksaa?

      Maksusuunnitelman hinta on 20–50 € ja se määräytyy velan suuruuden ja erien määrän perusteella. Taulukon maksusuunnitelmapalvelumme hinnoista löydät täältä. Poikkeuksen muodostavat suoraan ulosmittauskelpoiset saatavat, sillä niiden kohdalla maksusuunnitelmapalvelun hinta on velan suuruudesta riippumatta aina 20 €. Kannattaa myös ottaa huomioon, että kulut ja viivästyskorko, joka lasketaan kunnes velka on kokonaan maksettu, kasvattavat velkasaldoa ja vaikuttavat erien määrään tai erien suuruuteen. Käytännössä siis kulut ja korot jäävät sitä pienemmiksi mitä nopeammin koko summa maksetaan pois.

    • Kuinka nopeasti maksuni näkyy OK Perinnällä? Miten vahvistan, että olen maksanut?

      Suosittelemme maksamista Oma OK -verkkopalvelun kautta, jolloin maksu näkyy meillä muutaman minuutin sisällä. Jos teet maksun omatoimisesti verkkopankin kautta, saamme siitä tiedon noin 1–3 arkipäivän kuluessa.

      Heti kun saamme tiedon tekemästäsi maksusta, päivittyy velan saldo myös Oma OK -palvelussa. Tiedot aiemmista suorituksistasi löytyvät velan tiedoista ”Suoritukset” -välilehdeltä.

      Jos verkkopankin kautta tekemäsi maksu ei 3 arkipäivän sisällä näy Oma OK -palvelussa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.Varaudu tällaisessa tilanteessa myös toimittamaan meille tarkat maksutiedot: maksun tili- ja viitenumero, maksupäivä, maksajan nimi sekä arkistointitunnus.

      Kirjaudu tästä Oma OK -palveluun, jossa voit maksaa velkasi sekä tarkastella saldoasi.

    • Olen maksanut laskun jo alkuperäiselle velkojalle, mutta sain silti perintäkirjeen. Mitä teen?

      Mikäli olet ehtinyt maksaa velan alkuperäiselle velkojalle ennen kirjeemme saapumista, otathan meihin yhteyttä asian selvittämiseksi.  Varaudu tällaisessa tilanteessa myös toimittamaan meille tarkat maksutiedot.

    • Onko Oma OK -palvelussa maksaminen luotettavaa?

      Oma OK -verkkopalvelumme kautta maksaminen on luotettavaa. Käytämme maksuvälittäjänä suomalaista Paytrail-verkkomaksupalvelua, jonka taustalta löytyy kansainvälinen Nets-konserni. Nets on asiantunteva maksuratkaisujen, tietopalvelujen ja digitaalisten turvaratkaisujen tarjoaja. Mikäli maksat suoraan oman verkkopankkisi kautta, muistathan käyttää viitenumeroa.

    • Miksi en voi siirtää eräpäivää Oma OK -palvelussa?

      Maksupäivää on mahdollista siirtää vain perinnän tietyissä vaiheissa. Mikäli et pysty ehdottamaan uutta maksupäivää velallesi Oma OK -palvelussa, voit ottaa meihin yhteyttä, niin selvitämme, onko maksupäivän siirtäminen velkasi kohdalla mahdollista.

  • Luottotiedot
    • Poistuuko maksuhäiriömerkintä, kun olen maksanut velan kokonaisuudessaan?

      Maksuhäiriömerkintä ei poistu heti, vaikka maksat koko velan. Maksuhäiriömerkintä, joka on aiheutunut käräjäoikeuden tuomiosta tai ulosotosta, näkyy luottotiedoissa 2–4 vuotta.

      Voit kuitenkin pyytää, että maksuhäiriömerkinnän yhteyteen lisätään ref-merkintä, joka kertoo luottotietojasi tarkastavalle, että kyseinen velka on kokonaan maksettu.

      Mikäli olet maksanut velkasi meille ja haluat sen yhteyteen ref-merkinnän, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Ilmoitamme tiedon eteenpäin luottotietorekisteriin.

      Asiakaspalvelumme palvelee kuluttaja-asiakkaita numerossa 030 10 5620 ja yritysasiakkaita numerossa 030 603 5800.Palveluneuvojamme auttavat sinua ma–to 8–18 ja pe 8–17. Kuluttaja-asiakaspalveluumme soittaminen maksaa vain normaalin paikallis- tai matkapuhelun verran.

    • Kauanko maksuhäiriömerkintä pysyy luottotiedoissani?

      Maksuhäiriömerkintä, joka on aiheutunut käräjäoikeuden tuomiosta tai ulosotosta, näkyy luottotiedoissa 2–4 vuotta. Mikäli velka maksetaan kokonaisuudessaan, eikä uusia merkintöjä ilmene, poistuu maksuhäiriömerkintä kahden vuoden kuluttua.

      Uudet maksuhäiriömerkinnät aiheuttavat sen, että aiempi merkintä pysyy rekisterissä neljä vuotta.

      Joissakin tilanteissa maksuhäiriömerkinnän kestoa voi lyhentää se, että velka on kokonaisuudessaan maksettu. Mikäli olet maksanut velkasi meille ja haluat sen yhteyteen ref-merkinnän, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Ilmoitamme tiedon eteenpäin luottotietorekisteriin.

    • Mikä on tratta?

      Tratta on yritysperinnässä käytettävä julkisuusuhkainen maksuvaatimus. Tratan käyttäminen on sallittua vain selvissä ja riidattomissa saatavissa. Perintätoimiston lähettäessä tratan, on sillä mahdollisuus ilmoittaa asiasta myös luottotietorekisterin ylläpitäjälle ja tällöin tratasta aiheutuu maksuviivetieto velallisasiakkaan luottotietoihin. Maksuviivetieto on merkintä siitä, ettei yritys ole maksanut velkaansa ajallaan.

      Tratta voidaan protestoida aikaisintaan 10 päivää sen lähettämisestä. Protestoinnista aiheutuu maksuhäiriömerkintä yrityksen luottotietoihin. Tratta voidaan protestoida joko hiljaisena tai julkisena. Hiljaisesta protestoinnista jää merkintä ainoastaan yrityksen luottotietoihin, mutta julkiset protestit on mahdollista julkaista talousalan lehdissä ns. protestilistoilla.

    • Velkani on mennyt ulosottoon, mitä teen?

      ”Toisin kuin monesti luullaan, me perintätoimistot emme suorita ulosottoa.”


      Kun velka on mennyt ulosottoon, on asia siirtynyt ulosottoviranomaisen hoidettavaksi. Ulosottoviranomainen valvoo sekä sinun että velkojan etua. Tavoitteena on, että velka saataisiin hoidettua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Mikäli velkaa ei makseta ulosottoviranomaisen maksukehotuksesta huolimatta, on edessä palkan, eläkkeen tai muun tulon ja omaisuuden ulosmittaus. Ulosottoviranomaisella on oikeus myydä ulosmitattu omaisuus.

      Mikäli velkasi on mennyt ulosottoon, kannattaa sinun olla yhteydessä suoraan asiaa hoitavaan ulosottoviranomaiseen. Tarkista oman alueesi ulosottoviranomaisen yhteystiedot joko saamastasi ulosoton vireilletuloilmoituksesta tai osoitteesta: https://oikeus.fi/ulosotto/fi/index/yhteystiedot/laajattiedot.html

    • Näkeekö työnantaja maksuhäiriömerkintäni?

      Työnantajalla ei pääsääntöisesti ole oikeutta tarkastella työntekijöiden luottotietoja. Poikkeuksen muodostavat sellaiset työtehtävät, joissa toimiminen edellyttää erityistä luotettavuutta ja jotka tarjoavat mahdollisuuden saavuttaa laitonta taloudellista hyötyä.

      Joissakin tapauksissa myös työnhakijan luottotiedot voidaan tarkistaa työnantajan toimesta, jos työn luonne sitä vaatii. Tarkistukseen pitää kysyä asianomaisen henkilön lupa.

    • Kuka näkee maksuhäiriömerkintäni?

      Maksuhäiriömerkintä näkyy vain henkilöille tai yrityksille, jotka tarkastavat luottotietosi. Luottotietoja ei saa tarkastaa ilman lainmukaista perustetta tai antamaasi suostumusta. Luottotietojen tarkastamisesta jää aina luottorekisterin ylläpitäjälle merkintä, josta käy ilmi kuka tietoja on katsonut ja mitä tarkoitusta varten. Syyt, joiden perusteella luottotiedot saa tarkastaa, on lueteltu luottotietolaissa. Hyväksyttyjä perusteita ovat mm. luoton myöntäminen, vuokrasopimuksen laatiminen, takaus, työntekijän tai työnhakijan arviointi ja perinnän suunnittelu.

    • Näkeekö työnantajani, jos osa palkastani menee suoraan ulosottoon?

      Kyllä, koska työnantajalle menee tieto maksukiellosta, jonka perusteella palkasta pidätetään ulosottoon tilitettävä osuus. Huomioitavaa kuitenkin on, että työnantajalla on asiassa vaitiolovelvollisuus.

      Lisätietoa työnantajan velvollisuuksista tällaisissa tilanteista löytyy oikeuslaitoksen kotisivuilta.

    • Tuleeko maksuhäiriömerkintään automaattisesti ref-merkintä, kun olen maksanut koko velan?

      Valitettavasti ref-merkintä ei ilmesty luottotiedoissasi olevan maksuhäiriömerkinnän yhteyteen automaattisesti, vaan sinun täytyy erikseen pyytää sitä.

      Mikäli olet saanut maksuhäiriömerkinnän, mutta olet tämän jälkeen maksanut koko velan pois, voit pyytää meitä ilmoittamaan luottotietorekisterin ylläpitäjälle asiasta ja saada ref-merkinnän.

      Autamme mielellämme asiakkaitamme parantamaan heidän maksutilannettaan. Ota yhteys asiakaspalveluumme, niin teemme ilmoituksen puolestasi maksutta.

      Asiakaspalvelumme palvelee kuluttaja-asiakkaita numerossa 030 10 5620 ja yritysasiakkaita numerossa 030 603 5800. Palveluneuvojamme auttavat sinua ma–to 8–18 ja pe 8–17. Kuluttaja-asiakaspalveluumme soittaminen maksaa vain normaalin paikallis- tai matkapuhelun verran.

    • Tratasta on aiheutunut protestointimerkintä. Voimmeko saada merkinnän poistettua?

      Protestointimerkintä voidaan poistaa yrityksen tiedoista vain silloin, kun kyseessä on ollut täysin aiheeton merkintä. Velan maksamisen jälkeen protestointimerkinnän yhteyteen on kuitenkin mahdollista pyytää ref-merkintä, joka kertoo kyseisen velan olevan kokonaisuudessaan hoidettu.

    • Milloin luottotietoihini tulee maksuhäiriömerkintä?

      Pelkkä muistutus- tai perintäkirjeen saaminen ei aiheuta maksuhäiriömerkintää. Maksuhäiriömerkinnän saa tavallisesti vasta silloin, kun laskua ei perintätoimiston maksuvaatimuksesta huolimatta makseta ja asia ratkaistaan käräjäoikeudessa ns. oikeudellisessa perinnässä.

      Jos asiasi on tullut vireille käräjäoikeudessa, saat siitä haastetiedoksiannon. Mikäli et tässä vaiheessa maksa velkaasi tai riitauta asiaa, antaa käräjäoikeus tuomion. Itse maksuhäiriömerkintä tulee tuomiosta ja sen myötä asia voi edetä myös ulosottoon. Voit välttää maksuhäiriömerkinnän myös tekemällä sovinnon Oma OK -palvelun kautta.

      Maksuhäiriömerkinnän voi saada myös ulosoton seurauksena. Tässäkään tapauksessa pelkkä ulosottoon joutuminen ei aiheuta maksuhäiriömerkintää luottotietoihin, mutta varattomaksi toteamisesta merkintä seuraa.

      Tietyissä poikkeustapauksissa maksuhäiriömerkinnän voi saada myös ilman käräjäoikeuden päätöstä tai ulosottoa. Näin voi käydä, jos esimerkiksi kulutusluoton jättää maksamatta yli 60 päivän ajaksi. Tällöin tosin luottosopimuksessa on oltava maininta mahdollisesta maksuhäiriömerkinnästä ja lisäksi sinua on muistutettava asiasta hyvissä ajoin etukäteen, jotta sinulla on mahdollisuus maksaa saatava ja estää maksuhäiriömerkinnän syntyminen.

      Lisätietoja maksuhäiriömerkinnöistä

       

    • Mihin kaikkeen luottotiedoissani oleva maksuhäiriömerkintä voi vaikuttaa?

      Mikäli luottotiedoissasi on maksuhäiriömerkintä, on esimerkiksi luottokortin hankkiminen, lainan saaminen sekä ostosten maksaminen laskulla tai osamaksulla hankalaa. Myös moni vuokranantaja tarkistaa hakijan luottotiedot ennen asunnon vuokraamista. Maksuhäiriömerkintä ei välttämättä sinällään estä esimerkiksi jonkin palvelun hankkimista, mutta osa toimijoista vaatii ennakkomaksua henkilöiltä, joiden tiedoista merkintä löytyy.

      Mikäli sinulla on kysyttävää omasta tilanteestasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Me haluamme auttaa kaikkia asiakkaitamme löytämään heidän tilanteeseensa sopivan ratkaisun, ja välttämään maksuhäiriömerkinnän.

      Asiakaspalvelumme palvelee kuluttaja-asiakkaita numerossa 030 10 5620 ja yritysasiakkaita numerossa 030 603 5800.

      Palveluneuvojamme auttavat sinua ma–to 8–18 ja pe 8–17. Kuluttaja-asiakaspalveluumme soittaminen maksaa vain normaalin paikallis- tai matkapuhelun verran.

  • Perinnän kulut
    • Miten korko kertyy perinnässä ja millä prosentilla? 

      Viivästyskoron kertyminen alkaa eräpäivästä, mikäli laskua ei ole siihen mennessä maksettu ja kun lasku menee perintään, kertyy siihen viivästyskorkoa niin kauan kuin perintä jatkuu. Mikäli eräpäivää ei ole erikseen määritelty, alkaa viivästyskorko kertyä 30 päivää sen jälkeen, kun lasku on lähetetty tai sen maksamista on vaadittu.

      Viivästyskoron määrä on 7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan keskuspankin määrittämä viitekorko. Kaupallisissa sopimuksissa viivästyskoron määrä on kuitenkin vähintään 8 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan keskuspankin määrittämä viitekorko. Huomioithan, että korko voi olla sopimuksesta johtuen tätä korkeampi. Tapauksessasi sovelletun koron suuruuden löydät saamasta kirjeestä.

    • Onko minun maksettava perintäkulut?

      Perintäkulut täytyy lain mukaan maksaa, mikäli asia on jo ehtinyt siirtyä perintään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos olet maksanut alkuperäisen laskun ennen perintäkirjeen lähetyspäivää, sinun ei tarvitse maksaa perintäkuluja. Jos olet maksanut laskun samana päivänä, kun olemme lähettäneet perintäkirjeen, katsotaan perintä alkaneeksi ja sinun tulee näin ollen maksaa myös perintäkulut. Mikäli olet sitä mieltä, että perintäkulut eivät kuulu maksettavaksesi, ota meihin pikaisesti yhteyttä asian selvittämiseksi. Varaudu tällaisessa tilanteessa myös toimittamaan meille tarkat maksutiedot, joista selviää, koska lasku on maksettu.

    • Mitä kuluja perinnästä aiheutuu?

      Kuluttajia koskevassa perinnässä perintäkulut perustuvat lakiin. Perintäkulut eivät voi kasvaa määrättömästi, vaan niille on laissa asetettu tietty kulukatto. Perintäkuluja koskevan taulukon löydät kotisivuiltamme

      Yritysperinnässä perintäkulut muodostuvat perintätoimiston suorittamista toimenpiteistä ja näihin käytetystä työajasta. Perintäkulut sisältävät muun muassa perittävän rekisteröinnin, maksuvaatimusten laatimisen ja lähettämisen, ilmoittamisen luottotietorekisteriin sekä myös materiaali- ja palkkakulut. Laki saatavien perinnästä 22.4.1999/513 velvoittaa velallista korvaamaan perinnästä velkojalle aiheutuvat kohtuulliset perintäkulut riippumatta siitä, periikö saatavaa velkoja itse vai velkojaa edustava perintätoimisto.

    • Mikä on viivästyskorko?

      Maksamatta jääneen velan siirtyminen käräjäoikeuden käsiteltäväksi aiheuttaa lisäkuluja haastehakemus- ja oikeudenkäyntikulujen muodossa.

      Toimitamme riidattomat velka-asiat käräjäoikeuteen pääsääntöisesti sähköisessä muodossa, jolloin oikeudenkäyntikulupalkkio on 115–175 € riippuen velan suuruudesta. Palkkioon sisältyy käräjäoikeuden käsittelymaksu 65 €. Jos asia riitautuu käräjäoikeudessa, kulut nousevat, riippuen siitä lakimiesten työmäärästä, jota asian käsittely vaatii.

    • Mitä ovat oikeudenkäyntikulut?

      Maksamatta jääneen velan siirtyessä käräjäoikeuden käsiteltäväksi, aiheuttaa se sinulle lisäkuluja, mikäli käräjäoikeus toteaa sinut maksuvelvolliseksi.

      Toimitamme riidattomat velka-asiat käräjäoikeuteen pääsääntöisesti sähköisessä muodossa, jolloin oikeudenkäyntikulupalkkio on 115–175 eur riippuen velan suuruudesta. Palkkioon sisältyy käräjäoikeuden käsittelymaksu 65 eur.

    • Tuleeko haastehakemuksesta minulle lisäkuluja?

      Jos maksamatta jäänyt velka siirtyy käräjäoikeuden käsiteltäväksi, se aiheuttaa lisäkuluja haastehakemus- ja oikeudenkäyntikulujen muodossa.

      Toimitamme riidattomat velka-asiat käräjäoikeuteen pääsääntöisesti sähköisessä muodossa, jolloin oikeudenkäyntikulupalkkio on 115–175 € riippuen velan suuruudesta. Palkkioon sisältyy käräjäoikeuden käsittelymaksu 65 €.

    • Ehdin maksaa laskun jo ennen kuin sain teiltä perintäkirjeen. Täytyykö minun maksaa perintäkulut?

      Perintäkulut täytyy lain mukaan maksaa, mikäli asia on jo ehtinyt siirtyä perintään. Jos olet maksanut alkuperäisen laskun ennen perintäkirjeen lähetyspäivää, ei sinun tarvitse maksaa perintäkuluja. Jos olet maksanut laskun samana päivänä, kun olemme lähettäneet perintäkirjeen, katsotaan perintä alkaneeksi, ja sinun tulee näin ollen maksaa myös perintäkulut. Mikäli olet sitä mieltä, että perintäkulut eivät kuulu maksettavaksesi, ota meihin pikaisesti yhteyttä asian selvittämiseksi. Varaudu tällaisessa tilanteessa myös toimittamaan meille tarkat maksutiedot.

  • Perinnän eteneminen
    • Mistä tiedän, että haastehakemus on peruttu?

      Maksettuasi käräjäoikeuteen edenneen velkasi, peruutamme haastehakemuksen heti, kun maksusi näkyy meillä. Voit myös itse tarkistaa Oma OK-verkkopalvelustamme, että maksusi on varmasti kirjautunut oikein. Ongelmatapauksissa otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, näin voimme yhdessä varmistaa, että maksusi on tullut perille ja haastehakemus voidaan perua.