Världen är mycket annorlunda än för tjugo år sedan. Då hade man kontanter i plånboken och konsumtionen var lätt att följa med då pengarna för det mesta fanns på ett konto och de finländska hushållen hade i genomsnitt hälften mindre skulder i förhållande till tillgångarna.


Nu ser verkligheten för många annorlunda ut. Lönen kommer till en bank, i samma bank har man ett par brukskonton, ett sparkonto, bostadslån, kreditkort, fondbesparingar och limitkonto. På en annan bank har man kanske studielån, båtlån och ett andra kreditkort. Därtill har man kanske gjort anskaffningar såsom hushållsmaskiner och möbler på kredit, som man använder som buffert i vardagsekonomin då skulden är betald. Då är det kanske svår att få en helhetsuppfattning av sina tillgångar, skulder, inkomster och utgifter.


Utvecklingen har underlättat livet för oss alla och förändrat våra vanor att konsumera och betala. Var och en av oss kan hemma i sin egen soffa spela Lången och fruktspel samt göra inköp med sin mobil nästan varifrån som helst. Förutom kostnaderna för hyra, el, vatten, nät och telefon minskar tillgångarna på kontot även av månadsavtal och prenumerationer såsom Netflix, Spotify, ICloud, gym, frisören och tidningar. För många bildar dessa tillsammans en ganska stor kostnadspost varje månad.


Nästan 400 000 finländare har idag en betalningsanmärkning och dessvärre ökar andelen hela tiden. Problemet är att vi inte kan hantera den nya ekonomin som hushållen lever i. Istället för att förstå helhetsbilden, gör man snabbfixningar där man täpper till ett hål medan ett annat läker.


Vartenda företag runt om i världen funderar på hur man kunde göra konsumerandet ännu lättare i framtiden. Tekniken kommer varken att försvinna eller stannar upp. Om det är något vi vill ändra på här i världen, bör det vara en bättre förståelse för vår egen ekonomi. Genom att öka ekonomikunskaperna speciellt i skolorna, och tala om den nya ekonomiska realiteten som konsumenterna lever i idag, och genom att introducera nya moderna verktyg på marknaden såsom positivt kreditregister, kan man tackla överskuldsättningen.

Andreas Lindroos, försäljnings- och marknadsföringsdirektör