Mina första intryck av att arbeta på en mänsklig inkassobyrå: en skuld är inte en skam

Jag måste erkänna att jag tidigare föreställde mig att inkasso innebär att företagare kommer in en gång i månaden med en bunt räkningar till inkassobyrån, där vicehäradshövdingar ringer och skriver hotfulla brev till vanliga finländare.

Sådant borde dock inte längre förekomma.

När jag bekantade mig med OK Indrivning märkte jag snabbt att mina föreställningar inte överensstämde med verkligheten. Vår verksamhet återspeglas i de mänskliga och lösningsfokuserade samtal som våra serviceteam för med våra kunder samt våra ändamålsenliga webbtjänster. Att vår IT-avdelning sitter i samma byggnad som personalen och tillsammans utvecklar våra lösningar är någonting som märks i användarvänligheten både hos våra kunder och hos vår personal.

Efter mina två första månader här är jag fortfarande mycket imponerad av OK Indrivnings sätt att arbeta. Det är ett nöje att få arbeta med ett gäng som bryr sig om alla våra kunder och gör sitt yttersta för att enligt bästa förmåga hjälpa var och en som vi möter i vårt arbete. I en sådan företagskultur är det lätt att göra rätt!

Inkassobyråernas dåliga rykte beror på inkassobyråerna själva. Inget annat. Jag vill fortsätta det arbete som gjorts inom OK Indrivning för en mänsklig inkassoverksamhet.

Inkassobranschen måste förstå att en mänsklig attityd ger de bästa möjligheterna att hjälpa alla parter. När en skuld inte är en skam och inkassobyrån kan hjälpa, kan man nå ett resultat som är bra för både samhället, kunden och uppdragsgivaren. Antalet anteckningar om betalningsstörningar är oroväckande högt i Finland, men man bör också komma ihåg att en stor del av finländarna faktiskt betalar av sina skulder. När vi har hjälpt någon att uppnå detta mål i enlighet med personens individuella behov, då har vi lyckats.

Det kanske viktigaste budskapet är detta: Har du fått en faktura av oss? Var inte orolig, utan kontakta oss. Ett inkassobrev är inget att skämmas över – en obetald räkning kan hända vem som helst. Problemen bör dock inte sopas under mattan. Hos oss kan du kan vara säker på att du bemöts av någon som vill hjälpa dig.

 

Andreas Lindroos
Försäljnings- och marknadsföringsdirektör
OK Indrivning