Vapaaehtoinen perintä

Meiltä kirjeen saanut asiakas on kaiken tekemisemme keskiössä, sillä meille perintä on ensisijaisesti aktiivista auttamista maksujen järjestelemisessä sekä tilanteen mukaan tarvittavan jouston luomisessa.

OK Perinnän perintäpalvelut jakautuvat kolmeen osa-alueeseen, joista vapaaehtoinen perintä onkin asia, johon erityisesti panostamme. Löytämällä asiakkaan tilanteeseen ratkaisun jo tässä vaiheessa, voimme välttää asiakkaalle jatkotoimenpiteiden aiheuttamat kustannukset.

Toisinaan kuitenkin oikeudellinen perintä on välttämättömyys ja myös tämä perinnän osa-alue kuuluu luonnollisesti palveluihimme. Kauttamme onnistuu lisäksi saatavien jälkiperintä.
 



Vapaaehtoinen perintä: Kuluttajasaatavat

Maailma muuttuu ja työurat ovat yhä katkonaisempia. Samalla oman talouden ennustamisesta on tullut entistä hankalampaa ja niinpä kenellä tahansa meistä saattaa jäädä lasku maksamatta. Me tarjoamme asiakkaillemme yksilöllisiä ratkaisuja, sillä haluamme heidän selviävän velastaan mahdollisimman nopeasti. Se kun on kaikkien etu.

Perintäkirje eli maksuvaatimus

Kuluttajasaatavan vapaaehtoinen perintä alkaa useimmiten kirjallisen maksuvaatimuksen eli tutummin perintäkirjeen lähettämisellä. Perintäkirjeen tarkoitus on aktivoida asiakas. Parhaimmillaan tämä tarkoittaa velan maksamista, mutta tärkeää on myös, että asiakas on meihin yhteydessä, mikäli koko velan maksaminen ei juuri kyseisellä hetkellä ole mahdollisuutta.

Palveluneuvojamme auttavat asiakkaitamme niin puhelimitse, sähköpostitse kuin kotisivujemme chatissakin. Lisäksi kehotamme asiakkaita asioimaan Oma OK -verkkopalvelussamme, jossa on velan maksamisen lisäksi mahdollista siirtää maksupäivää sekä jakaa velka eriin maksusuunnitelman avulla.

Puhelinperintä eli henkilökohtaiset neuvottelut

Käytämme perintäkirjeiden tukena puhelinperintää eli palveluneuvojamme soittavat asiakkaille henkilökohtaisesti. Laajan tietokannan ja tehokkaan analytiikan avulla osaamme kohdistaa soitot oikeille asiakkaille ja oikeisiin ajankohtiin. Puhelinperintä vaatii paljon resursseja, mutta toisaalta se myös nostaa merkittävästi perinnän onnistumisen todennäköisyyttä.

Puhelinperintä ja vapaaehtoinen perintä ovat kulkeneet käsi kädessä meillä jo pitkään ja voikin sanoa, että olemme Suomessa uranuurtajia tällä saralla. Henkilökohtaisten neuvotteluiden myötä ammattitaitoiset palveluneuvojamme voivat oleellisesti vaikuttaa asiakkaiden maksukäyttäytymiseen. Kun kyseessä on vapaaehtoinen perintä, ovat nimenomaan sovittelukyky, hienotunteisuus ja tilanteeseen sopeutuminen avainasemassa perinnän onnistumisen kannalta.

Parhaimmillaan puhelinperintä nopeuttaa toimeksiantajiemme kassavirtaa jo perintäprosessin varhaisessa vaiheessa. Puhelinperintä on osa perintäpalveluamme riippumatta velan suuruudesta tai perintäprosessin vaiheesta.

Muistutus tekstiviestillä

Vapaaehtoinen perintä voi sisältää myös asiakkaille tekstiviestitse lähetettävät muistutukset, jotka osaltaan lisäävät perinnän onnistumista. Muistutuksen aiheena ovat esimerkiksi lähestyvä eräpäivä tai aiemmin asiakkaan kanssa sovittu maksusuunnitelma. Tekstiviesti on lisäksi hyvä tapa tavoittaa myös ne asiakkaat, jotka eivät halua tai pysty puhelimessa asioida.

 



Vapaaehtoinen perintä: Yrityssaatavat

Yrityssaatavien kohdalla vapaaehtoinen perintä perustuu siihen, periaatteenamme on kohdella toimeksiantajiemme asiakkaita mahdollisimman oikeudenmukaisesti. Asiakaslähtöisen perintätavan myötä toimeksiantajiemme asiakassuhde voi jatkua perinnästä huolimatta. Samalla perintäprosessi on sekä joustava että tehokas niin toimeksiantajan kuin heidän asiakkaansakin näkökulmasta.

Trattaperintä

Trattaperintä perustuu maksuvaatimukseen, jossa on julkaisu-uhka. Koska tavoitteenamme on kuitenkin auttaa välttämään tratan julkistamisen seuraukset, pyrimme aina ottamaan yhteyttä asiakkaaseen ennen kuin tratta julkaistaan. Näin voimme keskustella asiakkaan tilanteesta ja tarjota siihen parhaiten soveltuvia ratkaisuja. Vapaaehtoinen perintä tähtää myös siihen, että neuvottelemalla asiakkaan kanssa voimme vielä löytää ratkaisun, vaikka tratan eräpäivä olisikin jo umpeutunut.

Useimmiten trattaperintä tulee kysymykseen silloin, kun saatava on suhteellisen pieni ja asiakkaalla ei ole maksuhäiriömerkintöjä entuudestaan. Mikäli saatava on suuri tai aikasempia merkintöjä löytyy, alkaa trattaperintä osaltamme yhteydenotolla suoraan asiakkaaseen parhaiden mahdollisten jatkotoimenpiteiden löytämiseksi.

Päivitetään yrityksesi perintäprosessi uuteen aikaan.

Verkkopalvelussamme voit ottaa asiakaslähtöisen perintäpalvelumme käyttöön vaikka saman tien.


“Toiminta on ratkaisulähtöistä, asiakkaitamme kohdellaan hyvin, työkalut ovat tehokkaita ja tiedonkulku toimii.”

Anna Hillman, KONE Hissit Oy

Lue lisää