Annukka Uurainen: Työnantajan arvot ja läheiset työkaverit tekevät työstä merkityksellistä

OK Perinnän hyvä ilmapiiri ja määrätietoinen työ ihmisten auttamiseksi kasvattavat Annukka Uuraisen ylpeyttä työpaikastaan. 

Annukka Uurainen viihtyy työssään OK Perinnällä.

Jo lähes 9 vuotta meillä töissä viihtynyt Annukka Uurainen pitää OK Perintää hänelle parhaana mahdollisena työpaikkana. Työpaikan hyvä ilmapiiri ja yrityksen määrätietoinen työ ihmisten auttamiseksi kasvattavat hänen ylpeyttään työpaikastaan. 

Pitkän viihtymisen salaisuus on Annukan mukaan OK Perinnän joustavuudessa työnantajana sekä upeassa yrityskulttuurissa.

– OK Perinnällä on hyvä olla täällä työskentelevien ihmisten vuoksi. Tuntuu kuin oltaisiin isoa perhettä, sillä kaikki tulevat toimeen keskenään ja ollaan hyvin samanhenkisiä koko firmassa, hän kertoo.

– Asiakkaiden vaikeiden tilanteiden tavoin meillä ymmärretään myös, että työntekijöidenkin elämässä voi sattua ja tapahtua. Silloin osataan toimia sen mukaisesti.

OK Perinnässä noudatetaan työntekijöiden yhdessä laatimia kultaisia pelisääntöjä, joiden mukaan kuuluu esimerkiksi aina tervehtiä, kun kävellään toisia vastaan. Työkavereihin tutustutaan ja jutellaan, jotta he olisivat toisilleen muutakin kuin ihmisiä vierekkäisissä looseissa. Nämä kulttuuriteot kaventavat Annukan mukaan kuilua ylempään johtoon.

– Täällä on avoin ja lämmin tunnelma jopa normiduunarin ja johdon välillä. Ylin johto on helposti lähestyttävää, sillä he kulkevat täällä meidän mukana ja istuvat kahvilla siellä missä muutkin.

Lempeälle yrityskulttuurille on tarvetta, sillä haastavassa tilanteessa olevat asiakkaat aiheuttavat toisinaan vaikeitakin tilanteita.

– Kyllähän sitä on itsekin puhelimen kautta saanut kuulla olevansa jos mikäkin. Niissäkin tilanteissa ymmärtävät kollegat ovat lähellä ja omaa harmitustaan sopii purkaa juttelemalla työkaverille asiasta.

“Kyllähän sitä on itsekin puhelimen kautta saanut kuulla olevansa jos mikäkin.”



Annukka näkee vaikeat asiakastapaukset kuitenkin ennen kaikkea palkitsevina kokemuksina.

– Parhaimpia vihaisten asiakkaiden kohtaamisessa on se, että saman puhelun aikana on mahdollista kokea sekä ikävä että positiivinen tilanne. Niistä hetkistä, joissa asiakasta saa oikeasti autettua ja fiiliskin muuttuu, tulee hurjan hyvä mieli.

Annukka kantaa ylpeyttä työpaikastaan myös vapaa-ajalla – onpa hän suositellut OK Perintää työpaikaksi kampaajalleenkin. Aina omasta työstä puhuminen ei kuitenkaan ole huoletonta, sillä perintätoimistossa työskentelyyn liittyy vaivaannuttavia ennakkoluuloja. Niihin Annukka on tottunut. 

– Harvemmin ihmiset ymmärtävät sitä, että me ei olla täällä kenenkään “puolella” vaan toimeksiantajan ja asiakkaan välissä auttamassa molempia osapuolia. Niin minä olen aina ihmisille sanonut, kun kohtaan kyseenalaistavia kommentteja. On myös helppo kertoa OK Perinnästä hyvää tahtovana yrityksenä, sillä meidän palveluihin kuuluu esimerkiksi asiakkaille soittaminen, jotta heitä saataisiin autettua, hän virkkoo.

Lähes kymmenen vuoden jälkeen Annukka kokee OK Perinnän edelleen omaksi paikakseen.

– Monta kertaa viimeisen vuoden aikana olen miettinyt, että vaikka tykkään omasta työstäni todella paljon, niin olisiko melkein 10 vuoden jälkeen aika siirtyä etsimään uusia haasteita. En kuitenkaan vaihtaisi mihinkään sitä, että voin täällä tulla toimistolle ihmisten luokse, joille on helppo kertoa esimerkiksi viime yönä nähdystä unesta, hän naurahtaa.

OK Perinnästä työpaikkana kiinnostuneille Annukka vinkkaa tärkeän ominaisuuden: halun auttaa. 

– Uskon, että kaikilla täällä firmassa töissä olevilla on kova halu auttaa ihmisiä. Täällä voi olla ylpeä siitä missä on töissä ja mitä tekee. Nyt kun OK Perinnän brändiä on tuotu vahvasti esiin, tietää muukin maailma siitä, hän lopettaa.