Positiivinen luottotietorekisteri – Näin selvität, mitä se tarkoittaa

Positiivinen luottotietorekisteri avattiin kuluttajille 1.4.2024. Rekisterin tiedot perustuvat luotonantajan velvollisuuteen ilmoittaa kaikki nykyiset ja uudet kuluttajaluotot Verohallinnon ylläpitämään positiiviseen luottotietorekisteriin. Kuluttajaluottoja ovat esim. asuntolainat, autolainat ja muut kulutusluotot. Kuluttaja voi tarkistaa omat tietonsa Verohallinnon asiointipalvelusta.

Mikä on positiivinen luottotietorekisteri?

Verohallinnon ylläpitämä positiivinen luottotietorekisteri avattiin kuluttajille 1.4.2024. Jatkossa luotonantajien velvollisuus on ilmoittaa rekisteriin kaikki kuluttajaluotot. Kuluttajaluottoja ovat esimerkiksi asuntolainat, autolainat ja kulutusluotot.
Luotonantajien on täytynyt ilmoittaa rekisteriin 31.3.2024 mennessä myös tiedot kaikista nykyisistä kuluttajaluotoista.
Lisätietoja Verohallinnon sivuilta

Mistä pääsen tarkastelemaan omia tietojani?

Voit tarkistaa omat tietosi Verohallinnon asiointipalvelusta:
Kirjaudu positiiviseen luottotietorekisteriin

Huomasin, että luottotietorekisterissä oleva velkasaldo ei täsmää OK Perinnältä saamieni tietojen (Oma OK -palvelu, kirje) kanssa. Mistä tämä johtuu?

Positiivisesta luottotietorekisteristä ilmenee ainoastaan luoton jäljellä oleva pääoma. Rekisteriin ei siten ilmoiteta viivästyskorkoja eikä perintäkuluja.
OK Perintä ilmoittaa luoton lopetetuksi rekisteriin vasta sen jälkeen, kun koko velka on tullut maksetuksi kuluineen. Mikäli maksettuun velkaan liittyy avoimia kuluja, se näkyy luottotietorekisterissä aktiivisena, mutta velan saldona on 0 €.

Olen juuri tehnyt lyhennyksen velkaani, mutta luoton päivitetty saldo ei näy rekisterissä. Mitä minun tulisi tehdä?

Maksun kirjautumisessa OK Perinnän pankkitilille voi maksuviiveen takia kestää noin 1–3 arkipäivää. Suorituksen vastaanotettuamme, ilmoitamme siitä kahden arkipäivän kuluessa positiiviseen luottotietorekisteriin. Voi siis kestää jopa viisi arkipäivää, ennen kuin suorituksen tiedot päivittyvät Verohallinnon rekisteriin.
Maksun tiedot välittyvät meille nopeimmin, kun maksat Oma OK -palvelun kautta.

Huomasin rekisterin tiedoissa puutteita, tai minulla on kysyttävää rekisterissä olevasta luotostani. Miten minun tulee toimia?

Jos huomaat luottosi tiedoissa korjattavaa, kannattaa ensisijaisesti ottaa yhteyttä luotonantajaan tai luoton omistajaan, joka on tiedot rekisteriin ilmoittanut (rekisterissä näkyvä ”Luotonantaja (markkinointinimi)”).
Mikäli luotonantaja on OK Perintä Oy tai Ultimo Portfolio Investment, niin voit olla yhteydessä suoraan OK Perintään.
https://www.okperinta.fi/asiakaspalvelu