Ei mikään tavallinen muistutuspalvelu: ennakkosoitto estää velkoja menemästä perintään, ja se auttaa koko yritystäsi 

Päivitetty 25.4.2023

Ennakkosoitto on muistutuspalvelu, jossa soitamme asiakkaallesi jo ennen velan siirtymistä perintään. Sen ansiosta monet epäselvät tilanteet ovat jääneet syntymättä, toimeksiantaja on saanut saatavansa nopeammin ja ennen kaikkea asiakas on saanut hyvää ja ystävällistä palvelua. Ennakkosoitto hyödyttää laajemmin koko yrityksesi toimintaa, ja tässä blogissa kerron miten.

Toni Hannuksela.

Ennakkosoitto-muistutuspalvelun tarkoitus on estää laskun eteneminen perintään. Sopimuksesta riippuen soitamme asiakkaalle joko jo ennen muistutuslaskun erääntymistä tai muistutuksen eräännyttyä, kuitenkin ennen perintään siirtoa. Puheluissa 51 % asiakkaista toteaa maksavansa laskun heti tai lähipäivinä.

Puheluissa käy usein ilmi, että lasku ei kerta kaikkiaan ole löytänyt perille tai se on yksinkertaisesti unohtunut. 39 % asiakkaiden kysymyksistä koskeekin juuri laskukopiota tai saldotiedosteluja. Saamme jatkuvasti kiitosta, kun asiakas on saanut muistutuksen ja voinut hoitaa maksun vielä ennen sen siirtymistä perintään. 

Vaihtoehtoisesti olemme voineet sopia joustavammasta maksuajasta, jos se on ollut tarpeen velan maksamiseksi. Ennakkosoitto luokin laadukkaan asiakaskokemuksen: asiakas ei jää yksin ja hän saa apua, kun laskun maksaminen on syystä tai toisesta viivästynyt. 

Ennakkosoitto on koko talon palvelu

Loistavan asiakaskokemuksen tuottamisen lisäksi ennakkosoitto helpottaa yrityksesi oman henkilöstön työkuormaa. Etenkin taloushallinnon ja asiakaspalvelun ammattilaiset saavat enemmän aikaa keskittyä omaan ydintekemiseensä. Tässä muutama esimerkki ennakkosoiton hyödyistä eri toiminnoille:

Myynti: Hienotunteisesti hoidettu muistutus pitää asiakkaasi tyytyväisinä, jolloin myyntiä ei tarvitse aloittaa välien lämmittelyllä. 

Laskutus: Mahdollisia epäkohtia on paljon mukavampi selvittää, kun epäselvyys ei tule asiakkaalle yllätyksenä ja tämä on asennoitunut ratkaisukeskeisesti. Asiakas on nimittäin jo saanut asiasta kohteliaan muistutuspuhelun henkilökohtaisesti.

Asiakaspalvelu: Voit käyttää asiakaspalvelun resurssit hyödyllisemmin, kun laskuihin ja maksamiseen liittyvät yhteydenotot vähenevät. 

Reskontra ja maksuvalvonta: Näiden toimintojen tehtävät selkeytyvät, kun reklamaatioiden hoitaminen ei vaadi salapoliisityötä.

Valtaosa reklamaatioista ja epäselvyyksistä hoituu ennakkosoiton avulla

Kenties mukavinta ennakkosoitossa on se, että palvelun avulla jopa 87 % reklamaatioista ja epäselvyyksistä hoituu jo muistutuksen aikana. Silloin pystymme selvittämään tilanteen ennen kuin siitä koituu ylimääräistä huolta ja stressiä asiakkaalle. Ennakkosoittoa voikin ajatella panostuksena asiakassuhteiden hyvinvointiin myös vastoinkäymisten aikana. 

Loput 13 % reklamaatioista ja epäselvyyksistä vaatii yleensä apua esimerkiksi yrityksen laskutuksesta, asiakaspalvelusta tai myynnistä. Näiden tapausten selvittely sujuu kuitenkin paljon aiempaa nopeammin, kun olemme jo varhaisessa vaiheessa tiedottaneet asiakasta tilanteesta ja tämä on yhteistyöhaluinen selvittämään asiaa. 

Aikaisessa vaiheessa ja hyvässä hengessä reklamaatioiden selvittelyyn kuluukin aikaa kolmen tunnin sijaan vain tunti. Parhaassa tapauksessa ennakkosoitto voi siis säästää jopa 2–4 henkilötyöpäivää viikossa. 

Toni Hannuksela
Account Manager

Heräsikö mielenkiintosi? Ota yhteyttä!

Asiantuntijamme kertovat kuinka saatte parhaan hyödyn OK Perinnän tuotteista ja palveluista.

Heräsikö mielenkiintosi? Ota yhteyttä!

Asiantuntijamme kertovat kuinka saatte parhaan hyödyn OK Perinnän tuotteista ja palveluista.

Sami Vesto

Sami Vesto

Chief Commercial Officer

+358 40 557 7153 LinkedIn