OK Perinnän nimissä on lähetetty huijaustekstiviestejä. Huijausviestit muistuttavat hyvin paljon meidän normaalisti lähettämiämme tekstiviestejä. Jos olet epävarma saamastasi viestistä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme: 030 10 5620. Voit myös tarkistaa omat velat ja laskut kirjautumalla Oma OK -palveluun.

Kaksi syytä yrittäjän kassavajeelle

Maksuvalmius voi laskea siitä huolimatta, että asiakkaita ja myyntiä on riittävästi.

perintätoimisto

 

“Maksuvalmius voi laskea siitä huolimatta, että asiakkaita ja myyntiä on riittävästi.”

 

Kassavaje voi vaikuttaa yrityksen likviditeettiin tarkasta budjetoinnista huolimatta. Jos raha ei tule kassaan ajoissa, saattaa yrityksen maksuvalmius laskea, eikä juokseviin kuluihin, kuten palkkoihin, uusiin hankintoihin ja lainojen maksuun riitäkään rahaa. Näin voi käydä siitä huolimatta, että myyntiä on riittävästi ja maksuvalmiuden pitäisi olla kunnossa.

Kokemuksemme mukaan kassavaje johtuu usein kahdesta asiasta. Syynä vajeeseen voi olla liian suuri määrä asiakkaiden maksamattomia laskuja tai se, ettei erääntyneiden laskujen perintä tuotakaan tulosta tarpeeksi nopeasti.

 

ok perintä

 

1. Asiakkaat eivät maksa laskujaan ajoissa

Yksi tavanomaisimpia kassavajeen aiheuttajia on se, etteivät asiakkaiden maksusuoritukset tule kassaan ajallaan. Taustalla saattaa olla monia syitä asiakkaiden hetkellisistä maksuvaikeuksista yrityksen omien tai sen yhteistyökumppaneiden prosessien kankeuteen. Myöhästymisten lisäksi osa maksuista saattaa jäädä myös kokonaan saamatta. Jos maksamattomia laskuja on kertynyt liikaa, ne hidastavat kassavirtaa ja heijastuvat samalla yrityksen maksuvalmiuteen.

 

2. Perintä ei tuota tulosta tarpeeksi nopeasti

Viivästyneet suoritukset pitäisi saada kassaan mahdollisimman nopeasti, jotta niiden aiheuttama kassavaje jäisi mahdollisimman lyhytaikaiseksi. Perintätavalla voidaan vaikuttaa siihen, että rahat saadaan kassaan nopeammin. Asiakkaan yksilöllisen tilanteen huomioon ottava inhimillinen perintätapa tuo usein paremmat tulokset, kuin suoraviivainen ja passiivinen perintämalli.

 

Inhimillinen perintätapa ottaa asiakkaan tilanteen huomioon

Inhimillisessä perintätavassa on lähtökohtana asiakkaan henkilökohtainen tilanne ja parhaan ratkaisun löytäminen velan hoitamiseksi. Kokemuksemme mukaan aktiivinen auttaminen on lähestymistapa, jolla on vaikutusta maksukäyttäytymiseen, ja joka parantaa asiakkaan palvelukokemusta. Erilaisen lähestymistavan ansiosta asiakkaan asenteet yritystä kohtaan voidaan säilyttää positiivisina perintätilanteesta huolimatta.

 

3 tapaa säästää aikaa ja rahaa perinnällä

Perintätuloksen parantamiseen löytyy ratkaisuja. Lisää tietoa näiden haasteiden ratkaisemisesta löydät “3 tapaa säästää aikaa ja rahaa perinnällä“ -e-kirjastamme. Voit ladata ilmaisen e-kirjan sähköpostiisi vaikka saman tien.

 

3 tapaa säästää aikaa ja rahaa perinnällä