Lukas: “Minulta ei edes osata odottaa ymmärrystä.”

  “Yhtäkkiä huomataan, että puhelimen tässäkin päässä on ihan tavallinen ihminen.” Lukas – palveluneuvoja   Perinnällä on pitkään ollut melko huono maine, mikä on varmasti osaltaan johtunut tietämättömyydestä ja vääristyneistä käsityksistä. Ja tietyissä asioissa meillä perintätoimistoilla on varmasti ollut vuosien varrella useampikin peiliin katsomisen paikka. Vaikka viime aikoina moni asia on onneksi parantunut, liitetään perintään […]

ok perintä

 

“Yhtäkkiä huomataan, että puhelimen tässäkin päässä on ihan tavallinen ihminen.”

Lukas – palveluneuvoja

 

Perinnällä on pitkään ollut melko huono maine, mikä on varmasti osaltaan johtunut tietämättömyydestä ja vääristyneistä käsityksistä. Ja tietyissä asioissa meillä perintätoimistoilla on varmasti ollut vuosien varrella useampikin peiliin katsomisen paikka. Vaikka viime aikoina moni asia on onneksi parantunut, liitetään perintään edelleen valitettavan paljon negatiivisia mielikuvia. Me OK Perinnässä olemmekin sitä mieltä, että paras ratkaisu tähän on kertoa suoraan mistä perinnässä on pohjimmiltaan kyse. Samalla voimme toivottavasti viedä koko perintäalaa entistä inhimillisempään ja avoimempaan suuntaan.

 

perintä

 

Auttamista ja asiakaspalvelua

Koska perintä pohjautuu ennen kaikkea auttamiseen ja asiakaspalveluun, annoimme puheenvuoron palveluneuvojallemme Lukakselle, jonka päivittäiseen työhön nämä asiat kuuluvat olennaisena osana.

“Kyllähän sen toisinaan huomaa, että ihmisillä on lähtökohtaisesti aika kielteinen suhtautuminen perintätoimistoihin. Mutta sitten kun heidän kanssaan juttelee, niin monen mielipide kyllä muuttuu. Yhtäkkiä he huomaavat, että täällä luurin toisessa päässähän on myös ihan tavallinen ihminen, joka kuuntelee ja pyrkii oikeasti auttamaan parhaansa mukaan”, kertoo Lukas.

 

perintä

 

Ei pelottelua, vaan ratkaisujen tarjoamista

Yksi asia, joka saattaa yllättää asiakkaan on se, että oikeustoimilla uhkailun sijaan perintätoimisto tarjoaakin ensisijaisena ratkaisuna asian sopimista vapaaehtoisesti.

“Ihmislähtöisesti näitä hommia pyritään koko ajan tekemään. On tärkeää, että asiakas kokee saavansa joustoa ja ymmärrystä. Ja asiakaspalvelua kun tässä tehdään, niin sitä voi omalla tekemiselläänkin vaikuttaa siihen, mitä ihmiset perinnästä ajattelevat.”

Me OK Perinnällä olemme saaneet asiakkailta pääsääntöisesti erityisen positiivista palautetta juuri asiakaspalvelusta, mikä saattaa osaltaan johtua myös siitä, että perintätoimistoilta ei välttämättä osata edes odottaa ymmärrystä ja ratkaisujen tarjoamista.

“Tässä työssä pitää tosiaan osata kuunnella ihmisiä. Ja vaikka myötätunnosta on myös apua, niin tarvitaan myös tiettyä rajojen asettamista, sillä sekin on omalla tavallaan auttamista, että ei jousteta väärässä paikassa. Esimerkiksi yhdessä sovituista eräpäivistä tulisi pitää kiinni.”

 

perintä

 

Perintä on myös molemminpuolisia onnistumisia

Talousvaikeudet ja velkaantuminen ovat luonnollisesti aina ikäviä asioita, mutta me OK Perinnällä pyrimme aina katsomaan asioita niiden valoisalta puolelta. Me emme tuomitse ketään, vaan pyrimme ymmärtämään asiakkaan tilanteen ja löytämään siihen parhaiten sopivan ratkaisun.

“Vaikka työ onkin toisinaan haastavaa, niin parhaita hetkiä ovat ehdottomasti sellaiset onnistumiset, joiden myötä asiakas pystyy maksamaan velkansa. Siitä tulee itsellekin helpottunut olo kun on pystynyt auttamaan taas yhtä ihmistä jatkamaan elämässään eteenpäin”, toteaa Lukas.