OK Perinnän nimissä on lähetetty huijaustekstiviestejä. Huijausviestit muistuttavat hyvin paljon meidän normaalisti lähettämiämme tekstiviestejä. Jos olet epävarma saamastasi viestistä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme: 030 10 5620. Voit myös tarkistaa omat velat ja laskut kirjautumalla Oma OK -palveluun.

Perintä koskettaa tavallisia suomalaisia

Perintäkirjeen saaminen hävettää useimpia suomalaisia ja että tämä häpeä voi jopa estää avun hakemista velkaongelmiin.

perintätoimisto

 

“Tärkeintä on, että ihminen ei perintäkirjeen saatuaan lamaannu tai vaivu epätoivoon.”

 

Mediassa uutisoidaan tasaisin välein suomalaisten velkaantumisesta ja maksuhäiriömerkintöjen määrästä. Harmittavan usein kuitenkin julkinen keskustelu pyörii ainoastaan asian kauhistelun ympärillä. On totta, että maksuhäiriömerkinnät ja ylivelkaantuminen voivat pilata ihmisen elämän ja suuressa mittakaavassa tällä on taloudellisia vaikutuksia koko Suomeen. Mutta mielestämme asialle tulisi kuitenkin kauhistelun sijaan tehdä jotakin.

 

maksuhäiriömerkintä vaikeuttaa elämää

 

Väärä kuva perinnästä synnyttää häpeää

Ryhdyimme selvittämään, kuinka me perintätoimistot voisimme vaikuttaa asiaan ja teetimme virallisen kyselytutkimuksen aiheesta, jonka tuloksista voi lukea lisää esim. Kauppalehdestä. Kävi ilmi, että perintäkirjeen saaminen hävettää useimpia suomalaisia ja että tämä häpeä voi jopa estää avun hakemista velkaongelmiin. Moni myös kuvittelee, että perintätoimistoilta postia saavat vain huono-osaiset tai talousongelmaiset, vaikka todellisuudessa valtaosa on aivan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä.

 

perintä hävettää suomalaisia

 

Erityisesti tässä meillä perintätoimistoilla on peiliin katsomisen paikka, sillä osaltaan perinnän huono maine kumpuaa myös alan vanhoista käytännöistä. Vaikka nämä mielikuvat eivät kuitenkaan onneksi enää tänä päivänä vastaa todellisuutta, on yleisen mielipiteen muuttaminen on suuri haaste koko alalle.

 

Perinnän uudet kasvot

Koko perintäalan on nyt näytettävä avoimesti, ettei perintä perustu enää uhkailuun tai pelotteluun ja tässä me haluamme toimia esimerkkinä. Myös tutkimuksemme tuloksia kommentoinut toiminnanjohtaja Juha A. Pantzar Takuusäätiöstä on huomannut, että perintätoiminnassa ollaan aiempaan nähden merkittävästi neuvottelevampia ja yritetään löytää sopuratkaisua.

 

 

Asenteet muuttuvat hitaasti

Me olemme päässeet pitkäjänteisellä työllä parempaan vuorovaikutukseen velallisasiakkaidemme kanssa. Kaikesta huolimatta perintätoimistot tulevat varmaan vielä hyvän tovin aiheuttamaan ristiriitaisia tuntemuksia suuren yleisön keskuudessa. Tärkeintä kuitenkin on, että ihminen ryhtyy perintäkirjeen saatuaan toimeen, eikä lamaannu tai vaivu epätoivoon. Maksuhäiriömerkintöjä meillä Suomessa on jo liikaa ja aina kun halutaan neuvotella, on yleensä ratkaisu löydetty.

Ja mikä parasta, todellisuudessa ihmiset joka päivä myös selviävät veloistaan, vaikka siitä ei lehdissä kirjoitellakaan. Viime vuonna pelkästään meidän asiakkaistamme yli 171 000 maksoi kaikki velkansa pois!

 

Pakollinen paha vai työkalu liiketoiminnan kehittämiseen?

Perinnän rooli on muuttunut, kun sen vaikutuksia liiketoimintaan on alettu tarkastella lähemmin. Oletko esimerkiksi miettinyt, miten mahdolliset perintään liittyvät ongelmat heijastuisivat yrityksesi imagoon tai jopa tulokseen?  

 

Jatka lukemista