Perintätoimiston valinta voi olla vastuullinen valinta

Perinnällä on yhteiskunnassa merkittävä rooli yritysten maksuliikenteen ylläpidossa. Sen roolin pitää olla luotettava. Se vaatii kaikilta toimijoilta avoimuutta ja epäselvän lakikielen ja prosessiin vetoamisen sijaan ratkaisunhalua ja kuuntelua.

OK Perinnän toimitusjohtaja Jennie Flink

Helsingin Sanomien laaja ja arvokas juttu perintätoimistojen toimintatavoista (23.5.) nosti esiin tuoreita epäkohtia perintätoimialalla. On kestämätöntä, että nykyinen järjestelmä mahdollistaa artikkelissa mainittujen rekisteröimättömien ja epämääräisten yritysten toiminnan. Mutta myös meidän vakiintuneiden toimijoiden on katsottava peiliin: perintätoimiala on itse vastuussa maineestaan, ja me voimme siihen itse toiminnallamme vaikuttaa.

Perinnällä on yhteiskunnassa merkittävä rooli yritysten maksuliikenteen ylläpidossa. Sen roolin pitää olla luotettava. Se vaatii kaikilta toimijoilta avoimuutta ja epäselvän lakikielen ja prosessiin vetoamisen sijaan ratkaisunhalua ja kuuntelua.

Helsingin Sanomien jutussa mainittiin erikseen kuntien vastuu perinnän ulkoistuksissa. Väitän, että perintätoimiston valinta voi olla jokaiselle toimeksiantajalle vastuullinen teko. Tällöin hankinnassa pitää keskittyä pelkän hinnan sijaan perintätoimien laatuun ja asiakaslähtöiseen toimintatapaan. Ei siis riitä, että kilpailutuksessa vaaditaan lain tai hyvän perintätavan noudattamista. Jos esimerkiksi saatujen Avi-varoitusten tai huomautusten määrä vaikuttaisi tarjoajan laatupisteytykseen, tarjoajien olisi kiinnitettävä laajasti huomiota toimintansa virheettömyyteen.

Perinnässä oleva asiakas on edelleen toimeksiantajan asiakas. Se, miten perintä hoidetaan, vaikuttaa mielikuvaan sekä perintätoimistosta että velkojasta.

OK Perintä ei ole saanut Avilta varoituksia tai huomautuksia Helsingin Sanomien tutkimalla ajanjaksolla, mutta myös me olemme saaneet Avilta viimeksi huomautuksen vuonna 2019. Se koski perintäjärjestelmään väärin kirjautunutta tietoa perintäkulujen ajankohdasta sekä perintäkirjeeseen epäselvästi kirjattua velkojatietoa. Tämä ei aiheuttanut tarvetta varoitukseen. Meillä tämä virhe on selvitetty, korjattu ja siitä on opittu.

Jos saat meiltä perintäkirjeen, pääset aina tarkistamaan kaikki laskuun liittyvät tiedot verkkopalvelustamme. Kannustamme jokaista asiakastamme ottamaan meihin yhteyttä, jos oman perintään menneen laskun kanssa on mitään epäselvyyksiä – koskivat ne sitten perintäkuluja, velan vanhentumisaikaa tai velkojaa. Vastaamme puhelimeen omalla nimellä ja palvelemme kolmella kielellä.

Lisäksi, valvovalla viranomaisella ei tällä hetkellä ole riittävästi työkaluja puuttua toimintaan muuten kuin sille tehtyjen valitusten kautta. Siksi jutussa mainitut Avin tarkastuskäynnit olisivat kannatettava uusi keino valvontaan. Sitä ennen toivotan Avin meille koska vain kylään – me päästämme teidät sisään ilman etukäteisilmoitustakin.

Toimitusjohtaja Jennie Ollila

OK Perintä