Näin huolehdimme yrityksesi asiakassuhteista haastavina aikoina

Kiristynyt taloustilanne näkyy monin tavoin ihmisten ja yritysten arjessa. Maksuvaikeudet ja jopa perintä voivat lisääntyä. Haastavinakin aikoina me huolehdimme yrityksesi asiakassuhteista, jotta sinä voit keskittyä ydinosaamiseesi.

Miten haastava taloustilanne näkyy arjessa?

Monessa yrityksessä eletään nyt taloudellisesti aiempaa tiukempia aikoja. Yrityksen omat kustannukset, kuten vuokra ja sähkö, ovat voineet nousta paljonkin. Jos niitä ei saa vietyä omien palveluiden tai tuotteiden hintoihin, tai jos yrityksen asiakkailla on vaikeuksia saada laskut maksettua, ongelma siirtyy ketjussa eteenpäin.

Kuluttajien ostovoima on heikentynyt, mikä vaikuttaa ei-pakollisten palveluiden asiakasmääriin. Palveluiden käyttö vähenee, kun siirrytään halvempaan tai irtisanotaan koko asiakkuus. Kiristyneen taloustilanteen myötä perintätoimistojen asiakkaiksi päätyy myös ensikertalaisia.

Älä anna haastavien tilanteiden yllättää – näin voit valmistautua

Ennakointi ja nopea reagointi ovat avainasemassa, kun halutaan välttää maksujen myöhästyminen ja asiakkaidesi joutuminen perintään. Erityisesti silloin, jos asiakkaanasi on vain muutama iso yritys, kannattaa pysyä ajan tasalla heidän tilanteestaan. Niin voit välttää ikävät yllätykset, jotka vaikuttaisivat suoraan omaan kassaasi.

Jos laskun eräpäivä on mennyt eikä maksua kuulu, ota asiakkaaseen yhteyttä. On aina parempi yrittää saada yhteys kuin jäädä odottelemaan.

Hyvä perintäkumppani vähentää stressiä

Joskus taloudellisten riskien minimointi edellyttää omien prosessien tarkistamista. Olisiko syytä esimerkiksi pienentää laskulla myytävää summaa? Pitäisikö kieltäytyä myymästä laskulla, jos edellinen lasku on maksamatta? Riskien punnitseminen ja niiden arviointi etukäteen kannattaa – se on yksinkertaisesti vastuullista luotonmyöntöä.

Yksi riskejä ja stressiä vähentävä ratkaisu on siirtää perintä ammattimaiselle kumppanille. Silloin perintä hoituu yleensä nopeammalla aikataululla – ja ennen kaikkea ilman ylimääräistä työtä. Sinä voit keskittyä ydinosaamiseesi.

Olemme asiakkaidesi tukena jo ennen perintää

Moni toimeksiantajamme on ulkoistanut myös laskuista muistuttamisen meille. Prosessimme alkaa pehmeästi. Kun lähetämme asiakkaalle muistutuskirjeen, se on yleensä ensimmäinen muistutus sen jälkeen, kun alkuperäinen lasku on jäänyt maksamatta. Olemme aktiivisesti yhteydessä asiakkaisiisi ennen kuin lasku menee perintään.

Tavoitteemme on aina se, että asia hoituisi ensimmäisellä muistutuksella – se on kaikkien etu. Usein tämä onnistuukin.

Monella isommalla toimeksiantajallamme on käytössä myös ennakkosoittopalvelu. Soitamme asiakkaallesi laskun eräpäivän jälkeen ja mietimme yhdessä, voisimmeko tehdä jotain, jotta lasku ei menisi perintään. Suurin osa epäselvyyksistä ja reklamaatioista selviää näin. Joskus laskun maksu on yksinkertaisesti unohtunut, ja joissakin tapauksissa se on voinut jäädä saapumatta perille.

Monet asiat voi hoitaa sopimalla. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi maksuerien määrä ja uuden maksupäivän sopiminen.

Entä jos lasku menee perintään?

Jos perintäprosessi kaikesta huolimatta etenee ja asiakkaallesi lähetetään maksuvaatimus, pyrimme heti olemaan yhteydessä häneen. Tarvittaessa neuvottelemme uudesta maksupäivästä tai maksusuunnitelmasta.

Millainen merkitys hyvällä perintäkumppanilla on haastavina aikoina?

OK Perinnällä asiakkaiden auttaminen on perinnän lähtökohta. Meille on kunnia-asia kohdella asiakkaita hyvin. Hyvä perintäkokemus vaikuttaa myös siihen, millaiseksi asiakaskokemus muodostuu kokonaisuutena. Siksi siihen kannattaa panostaa.

Olemme alalla se toimija, joka aidosti kuuntelee asiakasta, eikä tee vain ohjekirjan mukaisia ratkaisuja. Asiakaspalvelijamme yrittävät löytää jokaiseen tilanteeseen sopivimman ratkaisun. Se on valttimme, joka korostuu erityisesti taloudellisesti haastavina aikoina.

Kun jätät perintäasiat meille, voit olla varma, että hoidamme ne riittävillä resursseilla ja parhaalla mahdollisella asiakaspalvelulla. Sinä voit keskittyä muihin asioihin.

Heräsikö kysymyksiä?

Ole rohkeasti yhteydessä meihin – olemme täällä sinua varten!

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme tästä.

Tutustu palveluihimme täällä.