Perintäalalla haetaan uusia toimintatapoja

Perintätoimistojen on aika muuttaa toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi, jäykkiin prosesseihin vetoaminen ei ole tätä päivää.

ok-perinta

”Perintätoimistojen on aika muuttaa toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi, jäykkiin prosesseihin vetoaminen ei ole tätä päivää.”

Me OK Perinnässä olemme päättäneet ryhtyä haastamaan perintäalan toimintatapoja. Niinpä tarjoamme jatkossa kuluttaja-asiakkaillemme Oma OK -verkkopalvelussa ensimmäisen maksusuunnitelman ilmaiseksi. Pre collection -muistutuspalvelun avulla taas pyrimme ehkäisemään koko perintäprosessin alkamisen.

Asiakkaan kuunteleminen ja neuvottelu maksujärjestelystä ovat parantaneet perintätulostamme. Testasimme joulukuussa maksuttoman maksusuunnitelman vaikutusta, ja tulosten positiivisuus yllätti. Nyt olemme tehneet tästä kuluttaja-asiakkaillemme pysyvän digitaalisen palvelun.

Toisin kuin usein luullaan, suurin osa perintään päätyvistä saatavista on tavallisten ihmisten tavallisia laskuja. Meidän kohdallamme noin 50 %:ssa tapauksista lasku koskee muuta kuin kulutusluottoa. Jopa 41 %:lla asiakkaistamme on vain yksi lasku perinnässä.

Perintään joutuminen hävettää, vaikka tutkimusten mukaan yli puolet suomalaisista on joskus saanut perintäkirjeen*. Kynnys ottaa yhteyttä sellaisissa tilanteissa, joista maksusta haluaisi neuvotella, voikin olla suuri.

Me OK Perinnässä uskomme, ettei kukaan velkaannu tahallaan. Koko toimialan on nostettava entistä voimakkaammin asiakas keskiöön ja uudistettava prosessejaan vastaamaan tämänhetkisen ylivelkaantumiskehityksen tarpeita.

Perintätoimisto, joka pyrkii ehkäisemään perintää

Pre collection -muistutuspalvelun avulla pyrimme puolestaan ehkäisemään koko varsinaisen perintäprosessin alkamisen. Sen tiimoilta palveluneuvojamme soittavat erääntyvän laskun saajalle jo ennen perintää ja muistuttavat laskun maksamisesta.

Paras tapa saada laskut maksetuksi on saada asiakkaat aktivoitumaan oman laskun kanssa. Pre collection -muistutuspalvelu on osa inhimillistä perintäpalvelua, ja uskomme, että se on monelle vastuulliselle yritykselle tapa huolehtia asiakkaistaan entistä paremmin.

Andreas Lindroos
myynti- ja markkinointijohtaja
OK Perintä

* Perintä ja maksuvaikeudet -kyselytutkimus, toteuttaja: TNS Kantar, toukokuu 2017.