Bedrägeritextmeddelanden har sänts i OK Indrivnings namn. Bedrägerimeddelandena påminner mycket om de textmeddelanden vi normalt sänder. Om du är osäker på meddelandet du fått, ta kontakt med vår kundtjänst 030 10 5620. Du kan också kontrollera dina skulder och fakturor i MinOK-tjänsten, logga in www.minok.fi.

Inkassobranschen förändras

Det är dags för inkassobyråerna att ta verksamheten närmare kunderna. Att hänvisa till kompromisslösa processer är gången tid.

ok-perinta

”Det är dags för inkassobyråerna att ta verksamheten närmare kunderna. Att hänvisa till kompromisslösa processer är gången tid.”

Vi på OK Indrivning har beslutit oss för att utmana inkassobranschens normer. Vi kommer från början av juni att erbjuda våra konsumentkunder den första betalningsplanen i Min OK -webbtjänsten avgiftsfritt. Med Pre collection-tjänsten strävar vi däremot efter att förhindra inkassoprocessen helt.
 

Att lyssna på kunden och förhandla om betalningen har förbättrat vårt inkassoresultat. I December testade vi att erbjuda avgiftsfria betalningsplaner och blev överraskade av det positiva resultatet. Nu gör vi det till en permanent digital tjänst.

Gentemot vad man ofta tror, så är största delen av skulderna som kommer till inkasso helt vanliga människors vanliga fakturor. För OK Indrivnings del är ca 50% av alla ärenden annat än konsumtionslån och ca. 41% av OK Indrivnings kunder har bara en faktura på inkasso.

Att råka ut för inkasso är förknippat med skam, trots att över hälften av finländarna någon gång fått ett inkassobrev*. Tröskeln att ta kontakt för att komma överens om betalning kan vara hög även om viljan finns.

Vi på OK Indriving tror inte att någon skuldsätter sig med flit. Därför bör hela branschen ännu aktivare lägga kunden i fokus och förnya sina processer för att svara på de behov som överskuldsättningen i dagens läge medför.

Indrivningsbyrån som strävar efter att förebygga inkasso

Genom Pre collection -påminnelsetjänsten strävar vi däremot efter att förhindra att inkassoprocessen sätter igång. Våra servicerådgivare ringer alltså upp kunderna och påminner om att fakturan förfallit. På detta sätt strävar vi efter att förhindra att ärendet går till inkasso.

Det bästa sättet att få fakturorna betalda, är att hjälpa kunderna att aktivera sig med den egna fakturan. Pre collection -påminnelsetjänsten är en del av mänskligt inkasso, och vi tror att lösningen är intressant för många av våra ansvarsfulla uppdragsgivare som vill ta ännu bättre vara på sina kunder.

Andreas Lindroos
försäljnings- och marknadsföringsdirektör,
OK Indrivning

* Enkäten Perintä ja maksuvaikeudet gjord av: TNS Kantar, maj 2017.