OK Perinnän nimissä on lähetetty huijaustekstiviestejä. Huijausviestit muistuttavat hyvin paljon meidän normaalisti lähettämiämme tekstiviestejä. Jos olet epävarma saamastasi viestistä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme: 030 10 5620. Voit myös tarkistaa omat velat ja laskut kirjautumalla Oma OK -palveluun.

Tanja: “Suhtaudun perintäkirjeisiin samoin kuin muutkin.”

  “Suhtaudumme perintäkirjeisiin samoin kuin niiden vastaanottajat.” Tanja – palveluneuvoja   Yli puolet suomalaisista on saanut ainakin kerran elämässään maksumuistutuksen tai perintäkirjeen. Useimmiten syynä on ollut unohdus, huolimattomuus tai hetkelliset talousvaikeudet. Hyvä puoli asiassa on kuitenkin se, että suurin osa perintäkirjeen saaneista selviää velastaan muutamassa kuukaudessa. Suomalaisilla onkin tunnetusti korkea maksumoraali, mikä näkyy siinä, että […]

ok perintä

 

“Suhtaudumme perintäkirjeisiin samoin kuin niiden vastaanottajat.”

Tanja – palveluneuvoja

 

Yli puolet suomalaisista on saanut ainakin kerran elämässään maksumuistutuksen tai perintäkirjeen. Useimmiten syynä on ollut unohdus, huolimattomuus tai hetkelliset talousvaikeudet. Hyvä puoli asiassa on kuitenkin se, että suurin osa perintäkirjeen saaneista selviää velastaan muutamassa kuukaudessa. Suomalaisilla onkin tunnetusti korkea maksumoraali, mikä näkyy siinä, että omat laskut ja velat halutaan hoitaa. Tämä pätee myös perintäkirjeisiin. 

 

perintä

 

Asiakkaita yhdistää monesti yksi asia

Meillä palveluneuvojana vajaan vuoden verran työskennellyt Tanja on huomannut saman asian keskustellessaan päivittäin asiakkaidemme kanssa. Valtaosa heistä nimittäin haluaa aidosti saada velkansa hoidettua.

“Voidaan kyllä sanoa, että me perintätoimiston työntekijät suhtaudumme perintäkirjeisiin ihan samalla tavalla kuin useimmat niiden vastaanottajista. Asiakkaat haluavat saada velkansa maksettua ja me teemme kaikkemme auttaaksemme heitä onnistumaan tässä”, Tanja kertoo.

Toisinaan velan maksaminen yhdellä kertaa ei ole mahdollista ja tämä perintätoimistoissa ymmärretään hyvin. Parhaan mahdollisen ratkaisun löytäminen vaatiikin mm. ongelmanratkaisukykyä ja asiakkaan tilanteen ymmärtämistä.

“Kaikki päivät ovat erilaisia ja jatkuvasti täytyy miettiä ja tutkia miten voisin auttaa asiakasta maksamaan velkansa. Itselle ainakin nimenomaan onnistumiset ovat parasta tässä työssä. Ja niin uskomattomalta kuin se saattaakin kuulostaa, niin kyllä me saamme asiakkailta silloin tällöin vielä jälkikäteenkin positiivista palautetta ja kiitoksia.”

 

perintä

 

Monet asiakkaat suuttuvat samasta syystä

Vaikka asiakkaat haluavatkin hoitaa asiansa tunnollisesti, saattaa ensimmäinen reaktio perintäkirjeeseen kuitenkin olla kaikkea muuta kuin rationaalinen. Kiukkua puretaankin usein perintätoimistojen asiakasneuvojiin. Suurin taustalla vaikuttava syy tuntuukin olevan se, että perinnässä ei tiedetä tarpeeksi.

“Toisinaan täytyy asiakkaalle puhelimessa aluksi selvittää, että ei tässä nyt kannata olla automaattisesti vihainen meille tai toimeksiantajallemme. Totta kai me ymmärrämme, että inhimillisiä erehdyksiä ja unohduksia sattuu ja siksi tässä onkin tarkoituksena etsiä asiaan ratkaisu eikä viedä sitä esimerkiksi suoraan oikeuteen. Ja kyllähän me asiakasneuvojat olemme isossa roolissa siinä, että asiakkaat ymmärtävät miten perintä toimii. Viimeiseen asti mekin kuitenkin haluamme välttää maksuhäiriömerkintöjä”, Tanja painottaa.

 

perintä

 

Aidosti onnistunut perintä jättää kaikki osapuolet tyytyväisiksi

Tulevaisuudessa perinnän rooli yhteiskunnassa saattaa yhä kasvaa maksutapojen muuttuessa ja uusien laina- ja rahoitusvaihtoehtojen ilmaantuessa markkinoille.

“Asiakkaita voi jatkossa olla nykyistä enemmän, jos ihmisillä on aikaisempaa enemmän tapoja maksaa ja perustaa erilaisia tilejä. Itse näkisin asian kuitenkin niin, että entistä tärkeämmäksi perintäalalla nousee se, miten näitä asiakkaita kohdellaan. Hyvä omakohtainen esimerkki on eräs vakavasti sairastunut yrittäjä, jolla oli yrityksensä nimissä lainoja. Vaati paljon järjestelyjä ja selvittelyä, jotta asiakkaalle ei lopulta tullut maksuhäiriömerkintää. Ja tässä kun tiimissä tehdään töitä, niin kyllä sitä lähes päivittäin näkee kuinka joku työkavereistani ottaa kopion kopion perään ja soittelee sekä meilailee eri puolelle auttaakseen omaa asiakastaan välttämään ulosoton ja mahdollisen maksuhäiriömerkinnän. Kuunteleminen ja tilanteeseen sopivien ratkaisujen tarjoaminen on toisinaan vaativaa työtä, mutta ainakin toistaiseksi se on ollut sen arvoista”, Tanja pohtii.