OK Perinnän nimissä on lähetetty huijaustekstiviestejä. Huijausviestit muistuttavat hyvin paljon meidän normaalisti lähettämiämme tekstiviestejä. Jos olet epävarma saamastasi viestistä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme: 030 10 5620. Voit myös tarkistaa omat velat ja laskut kirjautumalla Oma OK -palveluun.

Heidi: “Perinnästä tuli iso osa elämääni.”

  “Tietynlaiset ihmiset ovat asiakkaina toistuvasti. Nimittäin aivan tavalliset.” Heidi – Palveluneuvoja   Yksi perintään liittyvä valitettavan yleinen harhaluulo on se, että perintätoimistolta saavat postia ainoastaan holtittomaan velkakierteeseen ajautuneet pikavippaajat tai yhteiskunnasta täysin toivottomasti erkaantuneet syrjäytyneet. Tämä ei kuitenkaan voisi olla kauempana totuudesta, sillä valtaosan lähettämistämme kirjeistä vastaanottaa ihan tavallinen ihminen. Joukossa on niin nuoria […]

ok perintä

 

“Tietynlaiset ihmiset ovat asiakkaina toistuvasti. Nimittäin aivan tavalliset.”

Heidi – Palveluneuvoja

 

Yksi perintään liittyvä valitettavan yleinen harhaluulo on se, että perintätoimistolta saavat postia ainoastaan holtittomaan velkakierteeseen ajautuneet pikavippaajat tai yhteiskunnasta täysin toivottomasti erkaantuneet syrjäytyneet. Tämä ei kuitenkaan voisi olla kauempana totuudesta, sillä valtaosan lähettämistämme kirjeistä vastaanottaa ihan tavallinen ihminen. Joukossa on niin nuoria aikuisia, työssäkäyviä perheellisiä kuin eläkeläisiäkin. Palveluneuvojamme Heidi kohtaa ja auttaa näitä ihmisiä päivittäin, joten halusimme antaa hänelle mahdollisuuden kertoa hieman työstään ja siitä, millaisia ajatuksia perintä ihmisissä tänä päivän herättää.

“Asiakkaita on tosiaan aivan laidasta laitaan ja kaikista ikäluokista. Ja heillä jokaisella on oma tarinansa. Aika usein kyse on kuitenkin hetkellisestä ja ohimenevästä tilanteesta. Toki mukaan mahtuu myös ihan puhtaita vahinkojakin. Lasku on vain unohtunut maksaa”, Heidi kertoo.

 

perintä

 

Perintäkirjettä ei tarvitse säikähtää

Monelle perintäkirje saattaa olla yllätys, joka säikäyttää aivan syyttä suotta. Näin etenkin, mikäli kirjeen vastaanottajalla ei ole aikaisempaa kokemusta perinnästä tai tietoa siitä, miten perintä toimii.

“Valitettavasti suurin osa ihmisistä ei yksinkertaisesti ymmärrä mitä me teemme. Sitä kuvitellaan, että perintäkirjeestä seuraa automaattisesti maksuhäiriömerkintä ja kohta on ulosottomieskin oven takana. Ja varmasti juuri tästä syystä perintäkirjeisiin liittyy tietynlainen häpeä. Että ollaan jollain tavalla huonompia ihmisiä, kun on jäänyt lasku maksamatta. Tämä on tietenkin täysin väärä mielikuva ja onneksi minun tehtäväni on kertoa heille, että eihän tässä mitään hätää ole ja nythän on nimenomaan vielä kaikki mahdollisuudet hoitaa asia kuntoon. Ja toisinaan ihmiset tulevat onnellisiksi jo mahdollisuudesta tehdä maksusuunnitelma, kun aluksi on säikähdetty että nytkö menivät luottotiedot”, jatkaa Heidi.

Suomalaiset ovat maailman mittakaavassa todella tunnollisia maksamaan laskunsa ja kansanluonteeseen kuuluu myös se, että sovituista asioista halutaan pitää kiinni. Tämä näkyy myös asiakkaidemme kanssa keskusteltaessa, sillä valtaosa heistä haluaa aidosti saada velkansa kuitattua.

“Työmme on ennen kaikkea auttamista, joten siihen kuuluu olennaisena osana se, että pyrimme aina löytämään asiakkaan tilanteeseen parhaiten sopivan ratkaisun. Ja kun on tehty esimerkiksi maksusuunnitelma yhdessä, niin onhan se silloin henkilökohtaisempi ja siitä halutaan pitää kiinni. Ehdottomasti parhaita hetkiä tässä työssä ovatkin sellaiset onnistumiset, joiden myötä asiakkaan tilanne lopulta helpottuu.”

 

perintä

 

Yllätykset kuuluvat elämään

Tulevaisuudessa perinnällä saattaa olla entistä suurempi yhteiskunnallinen merkitys, sillä muuttuvassa maailmassa myös oman talouden ennustaminen on haastavampaa.

“Perintää tarvitaan varmasti jatkossakin, sillä toisinaan yllättäviä tilanteita vain tulee eteen. Saattaa käydä esimerkiksi niin, että lainaa on pakko ottaa, jotta voi korjauttaa auton töihin päästäkseen. Ja tästä saattaa sitten seurata tilapäisiä talousvaikeuksia. Onneksi koko ala tuntuu olevan menossa koko ajan parempaan ja inhimillisempään suuntaan. Ja toivottavasti yhä useampi ymmärtää, että perintätoimiston kanssa asioiminen ei ole mikään nolo asia. Mehän pyrimme kuitenkin aina auttamaan”, Heidi lopettaa.