Etiska riktlinjer för affärspartners
1. Inledning
B2Holding ASA och dess dotterbolag (som gemensamt benämns ”B2Holding” eller ”Koncernen” och det lokala dotterbolaget, nedan kallat “affärsenheten”), har förbundit sig att vara “en pålitlig och innovativ samarbetspartner, som aktivt förnyar kredithanteringsbranschen på alla marknader”, där koncernen är verksam.
B2Holding arbetar i enlighet med sina etiska riktlinjer och policyer, som fastställer koncernens kärnvärden. Särskilt när B2Holding utövar affärsverksamhet med Affärspartners förbinder de sig bland annat till:
- Att agera i enlighet med gällande lagar, förordningar, praxis och förfaranden,
- Agera ärligt och öppet,
- Vara rättvis och transparent i förhållande till individer och organisationer,
- Avslöja alla upplevda eller verkliga intressekonflikter,
- Uppmuntra rättvis och öppen konkurrens genom att samtidigt söka valuta för pengarna och innovativa lösningar,
- Ta i bruk upphandlingsprocesser för att underlätta verksamheten,
- Skydda och förhindra spridning av kommersiell konfidentiell information,
- Att inte acceptera ekonomiska eller andra fördelar från potentiella, nuvarande eller tidigare affärspartners,
- Att svara på rimliga förfrågningar om råd och information, inklusive anbudsredogörelser och
- Undersöka klagomål.
B2Holding förväntar sig att deras affärspartners agerar enligt liknande värden, bedriver sin verksamhet etiskt och agerar ärligt.
2. Syfte, tillämpningsområde och tillämpning
I de etiska riktlinjerna för affärspartners (som kallas för ”etiska riktlinjer”), presenteras etiska standarder, principer och praxis, som B2Holding förväntar sig av sina affärspartners när de gör affärer med B2Holding eller på uppdrag av B2Holding.
3. Anmälan, rapportering och överträdelse
De här etiska riktlinjerna ska finnas tillgängliga för alla affärspartners. B2Holding förväntar sig att alla affärspartners följer och säkerställer att alla de värden som presenteras här efterföljs vid samarbete med B2Holding eller på uppdrag av B2Holding.
Affärspartners ska omedelbart underrätta sin kontaktperson på B2Holding eller medlem av B2Holdings ledning om överträdelse av dessa etiska riktlinjer och/eller andra korrupta, olagliga eller oetiska handlingar. Affärspartners kan anmäla om iakttagna eller misstänkta missbruk via B2holdings Whistleblowing- kanal som finns på https://report.whistleb.com/b2holding.
B2Holding förbehåller sig rätten att vidta åtgärder för att säkerställa att affärspartners följer dessa etiska riktlinjer. Om dessa regler inte följs eller annat korrupt, olagligt eller oetiskt förfarande uppstår, förbehåller sig B2Holding rätten att vidta korrigerande åtgärder.
Underlåtenhet att följa dessa etiska riktlinjer kan bland annat leda till att B2Holding:
- Inte ingår affärsförbindelse med affärspartners,
- Avbryter eller säger upp befintliga avtal med affärspartners,
- Inleder en utredning och/eller
- Överlåter eller underrättar behöriga myndigheter om ärendet.
4. Definitioner
Affärspartners – inkluderar försäljare, kunder, leverantörer, investerare och mer generellt alla tredje parter som B2Holding gör affärer med.
Kunder – företag (huvudsakligen banker och finansieringsbolag, men även teleoperatörer, detaljhandels- och elbolag), som B2Holding erbjuder fordringstjänster och agerar på uppdrag av.
Arbetstagare – alla B2Holdings chefer, tjänstemän, personal, inhyrd personal, praktikanter, konsulter eller övriga personer, som arbetar eller arbetade i en affärsenhet eller på annat sätt arbetar för B2Holding oavsett anställningens längd, typ av förhållande eller geografiskt läge.
Investerare – finansieringsbolag, som gemensamt eller i samarbete med B2Holding investerar i fordringsportföljer.
Leverantörer – alla fysiska eller juridiska personer och deras anställda, representanter och underleverantörer, som levererar varor eller tjänster åt B2Holding.
Försäljare – företag (huvudsakligen banker och finansieringsbolag, men även teleoperatörer, detaljhandels- och elbolag) som säljer fordringar till B2Holding.
5. Värden som förväntas av affärspartners
B2Holding förväntar sig att deras affärspartners följer alla lagstadgade krav gällande etik, inklusive följande:
Efterföljande av lagar
Affärspartners måste följa alla tillämpliga lagar, regler och förordningar inom den jurisdiktion där de är verksamma.
Penningtvätt, korruption och övrig bedräglig verksamhet
Affärspartners får inte vara inblandade i penningtvättsbrott eller korrupta handlingar och inte heller finnas på konsumentskyddsmyndighetens eller motsvarande organisationers sanktionslistor eller s.k. svarta listor.
Orimlig och skadlig praxis
Affärspartners måste använda rättvis prissättningspraxis och uppbära utgifter eller räntor som följer de lokala lagarna. Affärspartners får inte använda lånevillkor som kan betraktas som skadliga eller avvikande från marknadsräntorna, erbjuda kortfristiga konsumentlån mot höga räntor eller utöva aggressiv försäljnings- eller kreditgivningspraxis för sina produkter eller tjänster på ett sätt som kan anses vara orimligt.
Gåvor, gästfrihet och övriga förmåner
Affärspartners får aldrig erbjuda olämpliga ekonomiska eller andra förmåner till B2Holdings Anställda. B2Holdings anställda är inte berättigade att begära olämpliga ekonomiska eller andra förmåner, och de förväntas avböja sådana förmåner.
Intressekonflikter
Intressekonflikter kan uppstå när personens verksamhet och personliga förmåner står i strid med varandra. Personliga förmåner kan vara personens egna yrkesmässiga och ekonomiska förmåner samt tidigare och nuvarande kontakter med andra personer, grupper eller familj. Affärspartners måste omedelbart rapportera alla intressekonflikter till B2Holding, oavsett om de är verkliga eller upplevda.
Sekretess och immateriella rättigheter
Informationen som B2Holding tillhandahåller eller samlar in överlåts konfidentiellt, såtillvida inget annat anges eller om informationen redan är offentlig. Affärspartners ska respektera B2Holdings sekretess och immateriella rättigheter.
Personuppgifter
Affärspartners ska i sin verksamhet gentemot B2Holding följa reglerna, principerna och kraven i EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR).
Arbetshälsa- och säkerhet
Affärspartners måste tillhandahålla en säker arbetsmiljö och inkludera hälso- och säkerhetsledningsrutiner i sin verksamhet. De måste följa alla tillämpliga lagar och förordningar, som gäller arbets-, hälso- och säkerhetsfrågor.
Arbetskraft och mänskliga rättigheter
Affärspartners måste tillhandahålla en rättvis och etisk arbetsplats och vidta alla rimliga åtgärder för att säkerställa att företagen som ingår i deras leveranskedja inte är delaktiga i kränkningar av mänskliga rättigheter.
Icke-diskriminering och mångfald
Trakasserier eller diskriminering på grund av bland annat ras, kön, nationalitet, etniskt ursprung, ålder, sexuell orientering, tro, politisk åsikt, tolereras inte. Affärspartners måste tillhandahålla en arbetsplats utan trakasserier och diskriminering, erbjuda lika möjligheter i arbetet och främja mångfald inom sin organisation.
Miljövänlig hållbarhet
Affärspartners måste minimera miljöpåverkan från sin verksamhet och upprätthålla för miljön hållbara verksamhetsprinciper och rutiner.
6. Roller och ansvarsområden
Ansvarig för dessa etiska riktlinjer är Chief Legal, Compliance & HR Officer.
Alla lokala verksamhetsdirektörer ansvarar för att säkerställa att dessa etiska riktlinjer implementeras och tillämpas lokalt inom den egna affärsenheten.
7. Verifiering
För att säkerställa kontinuerlig tillämplighet, tillräcklighet och effektivitet för dessa etiska riktlinjer, granskar och uppdaterar Chief Legal, Compliance & HR Officer riktlinjerna vid behov årligen.
Koncernens kommitté för hållbar utveckling, koncernens interna kvalitetsrevisor eller Chief Brand & Sustainability Officer kan upprätta förslag för att förbättra eller främja dessa etiska riktlinjer. Alla ändringar i dessa etiska riktlinjer ska göras tillgängliga för affärspartners.