Kundtjänst


Vi hjälper dig att organisera betalningarna och skapa den flexibilitet som behövs. Vi tror, att det alltid kan hittas en lösning som hjälper människor att gå vidare i livet. En kvalitativ och human indrivning är för oss en hederssak och vi lyssnar gärna på våra kunders önskemål om hur vi kan förbättra vår kundtjänst så att den blir ännu bättre.

Fick du ett brev från oss?

I Min OK -tjänsten kan du sköta dina ärenden enkelt och tryggt. Tjänsten stöder nätbetalningar och fungerar även på mobilenheter.

 

Oma OK verkkopalvelun kuva

ÖPPNA MIN OK

Logga in på Min OK med uppgifterna i brevet så kan du börja hantera din skuld enkelt och säkert.

Telefonitjänst

AsiakaspalveluKundtjänst i indrivningsärenden, konsumentkunder (lsa/msa):

030 10 5620

Företagskunder (8,35 cent/samtal + 16,59 cent/min): 030 603 5800

OK Faktureringstjänst

030 603 5820

Våra öppettider är må-to 8-18 och fre 8-17

Vanliga frågor

Om vi har hunnit skicka en stämningsansökan om skulden och tingsrätten har tagit ärendet till behandling avgörs alltid från fall till fall vad man kan göra i detta skede. Om du ändå skulle ha möjlighet att betala skulden i sin helhet eller ens en del av den ska du omedelbart kontakta oss. På så sätt kan vi tillsammans utreda vad det är möjligt att göra i just detta fall.

Vi förstår att det inte alltid är möjligt att betala hela skulden på en gång. En betalningsplan är ett flexibelt sätt att betala skulden i rater. I webbtjänsten Min OK kan du göra upp en betalningsplan som passar dig. Du hittar de uppgifter du behöver för att logga in i betalningskravet du fick från oss.

Observera att det i vissa fall inte är möjligt att göra upp en betalningsplan direkt i webbtjänsten. Vår kundtjänst ger dig gärna mer information.

Priset för betalningsplantjänsten är 20–50 € och bestäms enligt skuldbeloppet och antalet rater. Undantag bildar fordringar som är direkt utmätningsbara, eftersom priset för betalningsplanstjänsten för dessa alltid är 20 €, oberoende av skuldbeloppet. Det lönar sig också att beakta att kostnaderna och dröjsmålsräntan, som löper tills hela skulden är betald, ökar skuldens saldo och påverkar delbetalningarnas antal eller storlek. I praktiken blir alltså kostnaderna och räntorna lägre ju snabbare hela beloppet betalas.  
När du har betalat den skuld som har framskridit till tingsrätten drar vi tillbaka stämningsansökan genast när vi ser din betalning. Du kan själv kontrollera i webbtjänsten Min OK att din betalning säkert har registrerats korrekt. Kontakta vår kundtjänst i problemsituationer, så kan vi tillsammans säkerställa att din betalning har kommit fram och att stämningsansökan kan dras tillbaka.

Under tiden för frivilligt inkasso har du möjlighet att betala skulden utan att riskera att få en anmärkning om betalningsstörning. Om du under tiden för frivilligt inkasso, trots inkassobrev, inte betalar din skuld överförs ärendet till juridiskt inkasso.

Juridiskt inkasso betyder att vi skickar en stämningsansökan till tingsrätten och ber om ett beslut i ärendet, vilket ökar din skuld på grund av lagstadgade kostnader. Tingsrätten skickar dig ett delgivande om stämningsansökan.

Efter att du har delgivits informationen har du dock ännu 14 dagar på dig att betala skulden i sin helhet. I annat fall meddelar domstolen ett avgörande. Tingsrättens dom leder till en anmärkning om betalningsstörning i dina kreditupplysningar. Anmärkningen gör det bl.a. svårare att få en hyresbostad, ett lån och till och med en arbetsplats. En annan följd är ett eventuellt utsökningsförfarande.

Tjänster för företag

Försäljningens kontaktuppgifter

+358 50 309 6586

Offertförfrågan

Ruutukaappaus OK Online verkkopalvelusta

OK Online

  • Uppdragsgivarnas portal
  • Rapporter och uppföljning
  • Stöd och kundtjänst

Öppna OK Online

Vi vill hjälpa dig framåt i livet

Kundernas erfarenheter