Vad i hela världen är Pre Collection?

När man börjar på ett nytt jobb, möts man av många ord och uttryck, vars betydelse man kanske inte genast förstår.

Andreas-PreCollection

När man börjar på ett nytt jobb, möts man av många ord och uttryck, vars betydelse man kanske inte genast förstår. Den som inte frågar får heller inget veta heter det, men det är inte alltid man som ny arbetstagare vågar fråga. När jag tillträdde min tjänst på OK Indrivning fick jag ofta höra talas om ”Pre Coll”. Jag funderade länge på vad det kan tänkas betyda.

Jag fick snart lära mig, att det hos oss finns en grupp som ringer så kallade Pre Coll-samtal. Det handlar alltså om en påminnelsetjänst där vi kontaktar kunden innan fakturan överförs till inkasso. Om fakturans förfallodag närmar sig eller har passerat, ringer vi upp kunden för att tillsammans försöka hitta en lösning så att fakturan inte överförs till inkasso.

Precis som andra lyckade lösningar, togs PreCollection-tjänsten fram utifrån ett önskemål som en uppdragsgivare hade. En stor mängd fakturor hade blivit överförda till inkasso och vi funderade på, hur vi i fortsättningen kunde förebygga detta.

Vi tror att det bästa sättet att hjälpa kunden betala, är att erbjuda så bra verktyg som möjligt. Desto snabbare och smidigare betalningen fungerar desto bättre har vi lyckats i vårt arbete och desto nöjdare är våra uppdragsgivare och kunder.

För kundens del betyder det en chans att betala bort skulden innan den överförs till inkasso och det tillkommer inkassokostnader. I vissa fall kan vi till och med komma överens om en ny förfallodag.

Våra uppdragsgivare har fått klarhet i många ärenden och vi har fått mycket positiv feedback av dem. Under samtalet kan vi först och främst få bekräftat att fakturorna sänts till rätt adress. Ibland kan problemet bero på postgången; kunden har flyttat och den ursprungliga fakturan har gått till fel adress. Fakturan kan också förbli obetald eftersom produkten inte uppfyllde förväntningarna och kunden hade för avsikt att reklamera varan.

Jag är stolt över vår PreCollection-tjänst. Vi erbjuder en möjlighet till förbättrad kundservice; att kontakta kunden innan det första inkassobrevet kan till och med rädda en mångårig kundrelation. I detta syfte är samtalet ytterst fungerande.

 

Andreas Lindroos

OK Indrivning